Deklarację pod nazwą „Aviation Industry Charter for COVID-19” przyjęło dotąd 20 europejskich operatorów portów lotniczych oraz 18 linii lotniczych.
Głównym celem deklaracji jest stosowanie i promowanie nowych zasad bezpieczeństwa przeciw rozprzestrzenianiu się koronawirusa przez operatorów lotniczych oraz zarządzających lotniskami, by ułatwić przywracanie podróży lotniczych w ramach Unii Europejskiej oraz pozostałych krajów niezrzeszonych.
Deklaracja nakłada na sygnatariuszy obowiązek monitorowania i raportowania podjętych środków w celu dostosowania oraz poprawy wytycznych opracowanych przez EASA.
Jak przypomniał we wtorek prezes Kraków Airport Radosław Włoszek, nowe zasady bezpieczeństwa w podróży samolotem przygotowane przez Głównego Inspektora Sanitarnego wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego opracowane były między innymi na podstawie dokumentu stworzonego przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.
„To właśnie dzięki tym zasadom przygotowano terminal Kraków Airport na przyjęcie pasażerów w nowej rzeczywistości sanitarnej wraz ze wznowieniem ruchu krajowego od 1 czerwca, a później wraz ze stopniowym odmrażaniem ruchu międzynarodowego” - dodał.
Podpisane deklaracji – zaznaczył prezes krakowskiego lotniska - jest czytelnym sygnałem dla przewoźników, użytkowników i pasażerów o pełnej gotowości Kraków Airport do bezpiecznego wykonywania operacji.
Do nowych zasad, które obowiązują na lotnisku, należy m.in. zachowanie odstępu między użytkownikami lotniska, korzystanie z ogólnodostępnych stacji ze środkami dezynfekującymi, zabezpieczenie punktów bezpośredniej obsługi pasażerów w pleksi ochronne, a także obowiązkowe noszenie maseczek przez pracowników i pasażerów przebywających na terenie lotniska.
Do obowiązków lotniska w ramach podpisanej deklaracji należeć będzie tygodniowe raportowanie do EASA m.in. liczby obsługiwanych pasażerów i pasażerów mających objawy złego samopoczucia czy też czasów oczekiwania podróżnych na poszczególnych etapach ścieżki pasażera, chodzi np. odprawę biletowo-bagażową, kontrolę bezpieczeństwa i dokumentów, czas dostarczenia bagażu po przylocie.
Wszystkie działania mają pomóc w wymianie doświadczeń między portami lotniczymi poprzez opracowywanie i wdrażanie dobrych praktyk w tym zakresie, tak by nadal minimalizować możliwość rozprzestrzeniania się pandemii, a poprzez podejmowane działania wzbudzić ponowne zaufanie do podniebnych podróży wśród pasażerów.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W ubiegłym roku przyjął ponad 8,4 mln podróżnych. Z powodu epidemii koronawirusa obiekt był zamknięty od połowy marca do 1 czerwca.
(PAP/łk)
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.