|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Miał być około 2011 roku, nie ma go do dzisiaj. Co z systemem ILS II na lotnisku w Balicach?

Wraz z nadejściem jesieni wróciły kłopoty krakowskiego lotniska związane z mgłą. Do opóźnień związanych ze złymi warunkami atmosferycznymi dochodzi trzeci poranek z rzędu. We wtorek loty z Warszawy i Brukseli musiały zostać przekierowane do Katowic. Sytuacja powtarza się regularnie każdej jesieni, a winne jest położenie geograficzne portu lotniczego. Już kilka lat temu władze lotniska zapowiadały, że uruchomiony zostanie precyzyjniejszy system wspomagający lądowanie w trudnych warunkach atmosferycznych, tak zwany ILS II kategorii. Skończyło się na zapowiedziach.

fot: Karol Surówka

2010 rok, informacja prasowa rozesłana przez władze krakowskiego lotniska: "Kraków Airport będzie pierwszym regionalnym portem w kraju, na którym zostanie wprowadzona tzw. II kategoria urządzenia ILS [Instrument Landing System - przyp. red]. Umożliwi to lądowanie samolotów w gorszych warunkach atmosferycznych. (...) Zarząd Kraków Airport liczy, że Urząd Lotnictwa Cywilnego wyda decyzję o podwyższeniu kategorii operacyjnej lotniska w ciągu najbliższych 12 miesięcy".

Już teraz wiadomo, że zapowiedź była - mówiąc delikatnie - zbyt optymistyczna, nie tylko jeśli chodzi o termin. ILS II kategorii wprowadziły, wyprzedzając tym samym Kraków, lotniska w Gdańsku, Wrocławiu-Strachowicach, Lublinie i Katowicach-Pyrzowicach. 

Co daje ILS II? W dużym uproszczeniu system drugiej kategorii pozwala na lądowanie przy widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż ok. 300 metrów. Przy kategorii pierwszej (takiej, jaka jest teraz w Balicach) ta granica to około 550 metrów. 

Monika Pabisek, rzecznik Kraków Airport przekonuje, że uruchomienie ILS II to niezwykle skomplikowany proces. Jak podkreśla, to seria kosztownych inwestycji, kontroli i szkoleń, które muszą zostać zatwierdzone odpowiednimi certyfikatami. "Aby było możliwe wprowadzenie pełnego systemu ILS II w Krakowie, konieczna jest m.in. budowa nowego pasa startowego" - mówi. Ta planowana jest na 2021 rok, w wersji optymistycznej. 

Pabisek zapewnia, że lotnisko pracuje nad rozwiązaniem tymczasowym, czyli nad wprowadzeniem niepełnego systemu ILS II (granica widzialności, przy której pilot mógłby podjąć decyzję o lądowaniu, przesunęłaby się o kilkaset metrów). Kiedy to rozwiązanie zostanie wprowadzone? Obecne władze lotniska najwidoczniej nauczyły się na błędach poprzedników i wzbraniają się przed podaniem konkretnej daty. "Jeśli tylko zdobędziemy konieczne certyfikaty, natychmiast o tym poinformujemy" - mówi rzecznik. 

Wprowadzenie systemu ILS II nie rozwiąże całkowicie problemu opóźnień spowodowanych przez mgłę w Balicach. Nierzadko widzialność spada tam nawet do kilkudziesięciu metrów. Bezpieczne lądowanie w takich warunkach umożliwiałby wyłącznie niezwykle kosztowny ILS kategorii III/b, działający przy największych światowych portach lotniczych (m.in. Frankfurt, Londyn Heathrow, Nowy Jork JFK). W Polsce żadne lotnisko nie korzysta z tej technologii. Niemniej jednak uruchomienie ILS II pozwoliłoby znaczący ograniczyć liczbę opóźnionych i odwołanych lotów.
 

 

 

 

 

(Karol Surówka/ko)

70%
30%