|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Czy budynek dawnego dworca PKP w Bieżanowie doczeka się remontu?

Radni krakowskiego Bieżanowa chcą remontu budynku dawnego dworca kolejowego. XIX-wieczna budowla, w której kiedyś mieściła się poczekalnia, kasa biletowa i mała restauracja, teraz przypomina ruderę.

Posłuchaj, co mówi Elżbieta Matykiewicz - radna dzielnicy

Fot. Joanna Orszulak

Zamknięty od ponad 20 lat dworzec niszczeje, a jego ponad 150-letnie mury szpecą kolejne bazgroły grafficiarzy. Dlatego też radni krakowskiego Bieżanowa chcą ratować zabytkową stację. Jak mówi Elżbieta Matykiewicz - radna dzielnicy, remont dworca to dobry pomysł, bo Bieżanów jest stacją, z której wielu krakowian dojeżdża między innymi do szkół i do pracy w centrum miasta.

"Służyłby jako poczekalnia, szczególnie w okresie zimowym. W tej chwili po prostu straszy - budynek jest odrapany, okna są zabite płytami pilśniowymi. Polskie Koleje Państwowe stanowią w tej chwili zespół różnorakich spółek. Próbowaliśmy do różnych z tych spółek dotrzeć w kwestii remontu dworca i okazało się, że spółka która zajmuje się nieruchomościami kolejowymi jest zupełnie niezainteresowana renowacją dworca" - dodaje Matykiewicz.

Tymczasem PKP tłumaczy, że po modernizacji trasy kolejowej dworzec razem z kasami biletowymi nie był już potrzebny i dlatego został zamknięty. W tym momencie władze spółki szukają prywatnego inwestora, który mógłby wynająć budynek. "Nie ma niestety zainteresowania. Jedna firma chciała się tym zająć w 2015 roku, ale zrezygnowała, bo wiąże się to ze sporymi kosztami" - tłumaczy Tomasz Leś z biura prasowego PKP SA.

Budynek wymaga kompleksowego remontu, a ponieważ dworzec jest zabytkiem, to wszelkie prace budowlane musiałyby być uzgadniane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Zdaniem Tomasza Żakowskiego - krakowskiego miłośnika kolei, przywracanie tam znów dworca nie ma sensu. "Mamy tam kursy tylko pociągów osobowych, linie do Tarnowa, Wieliczki, oczywiście też w kierunku Krakowa Głównego, więc ten ruch jest bardzo lokalny. To są mieszkańcy, którzy dojeżdżają codziennie do pracy, natomiast nie są to podróżni, którzy podróżują na trasach dalekobieżnych. Kasa biletowa, czy przechowalnia bagażu nie jest tu potrzebna. Oczywiście stacja ma swój urok, więc z tego względu warto by było ten budynek wyremontować i na przykład przekazać prywatnemu inwestorowi pod sklep czy punkt handlowy" - przekonuje Żakowski. Miłośnik kolei podkreśla jednak, że rezygnacja z poczekalni i kas nie oznacza, że dworzec powinien odejść w zapomnienie. Przykładem zrujnowanej stacji, którą odremontowano i zagospodarowano na nowo jest na przykład stacja w Wieliczce. "Wysiadając na stacji Wieliczka mamy piękną odrestaurowaną stację z punktami handlowymi. Kiedyś ten budynek po prostu odstraszał" - wyjaśnia Żakowski. 

Tyle tylko, że na stacji przesiadkowej jaką jest Bieżanów nikt nie chce otwierać sklepów. Wygląda na to, że pasażerowie czekający na pociąg będą nadal marznąc na peronach, bo kolejowa poczekalnia też tam nie wróci. 

 

Budynek powstał w latach 50. XIX wieku przy okazji budowy kolei do Podłęża. Zdjęcie otrzymaliśmy od słuchacza Radia Kraków:

 

 

(Joanna Orszulak/jp,ew)

91%
9%