Jak poinformował w środę Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, obecnie na całym podkrakowskim odcinku projektu prowadzone są roboty wykończeniowe. Po przeprowadzeniu odbiorów nowym torem pojadą pociągi, a wykonawca przystąpi do kolejnego etapu prac. Ruszą rozbiórki toru, mostów i wiaduktów, po których obecnie poruszają się pociągi.

Pod koniec maja udostępnione będą dla podróżnych nowe perony w podkrakowskich Węgrzcach Wielkich i Kokotowie. Zmodernizowane dwustumetrowe obiekty są wyższe od poprzednich platform, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Zamontowano na nich wiaty, jasne oświetlenie, czytelny system informacji pasażerskiej oraz nowe nagłośnienie. Z myślą o osobach niewidomych wytyczono specjalne ścieżki naprowadzające.

Hamarnik wyjaśnił, że wszystkie prowadzone prace mają na celu dostosowywanie linii E30, ważnego szlaku pasażerskiego i towarowego, do międzynarodowych standardów. Projekt od Krakowa do Podłęża finansowany jest w ramach unijnego programu Łącząc Europę (CEF).

Docelowo pomiędzy stacją w Podłężu a Krakowem pociągi będą kursować po dwóch zmodernizowanych torach z prędkością - pasażerskie 160 km/h, a towarowe 120 km/h. PLK, przewidując wzrost zapotrzebowania na przewozy, zaplanowały szerszy nasyp i większe obiekty inżynieryjne. Pozwoli to na łatwą dobudowę trzeciego toru.

Linia kolejowa E30 jest fragmentem paneuropejskiego korytarza transportowego, który łączy Ukrainę z Polską i Europą Zachodnią. W poprzednich latach zmodernizowano linię na odcinku od Podłęża do Rzeszowa. Obecnie trwają prace pomiędzy Podłężem a Jaworznem Szczakową.

W ramach krakowskiej części inwestycji modernizowana jest linia średnicowa biegnąca przez centrum Krakowa. Pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów budowane są dodatkowe tory, dedykowane kolei aglomeracyjnej. Powstają nowe przystanki, mosty i wiadukty, w tym most na Wiśle.

PLK przewiduje, że główne prace budowlane zakończą się w 2020 roku, a cała inwestycja w połowie 2021 r.

 

 

(PAP/ew)