1. Czy najlepiej zarabiający Polacy powinni płacić wyższe niż dotychczas podatki?
Odp. Tak, najlepiej zarabiający Polacy powinni płacić zdecydowanie wyższe podatki niż obecnie. Powinno się wprowadzić realną progresję podatkową (z wieloma progami od 10% do – minimum – 50%), tak aby obywatele z najniższym zarobkami płacili mniej niż obecnie, a ci z najwyższymi dochodami – więcej. Tylko solidarystyczny model progresji podatkowej może zapewnić sprawiedliwą redystrybucję bogactwa w Polsce, która nie tylko zmniejszy poziom ubóstwa, ale także zwiększy popyt wewnętrzny, będący głównym motorem napędzającym zrównoważony rozwój gospodarczy.

2. Czy wiek, w którym Polacy przechodzą na emeryturę, powinien być obniżony?
Odp. Ważniejsze niż obniżenie wieku emerytalnego jest zagwarantowanie przez państwo godnych emerytur, które pozwoliłby zaspokoić podstawowe potrzeby społeczne (obecna najniższa emerytura na poziomie 800 złotych jest skandalem!). Poza tym na pewno pomysłem jest powiązanie wieku emerytalnego ze stażem i charakterem pracy (np. wcześniejsza emerytura dla pracowników fizycznych). Należałoby więc opracować wzór określający stosunek długości pracy do wysokości pobieranego świadczenia, tak aby z jednej strony osoby dłużej pracujące miały prawo do wyższej emerytury, ale z drugiej strony osoby chcące przejść na wcześniejszą emeryturę miały pozostawioną taką możliwość. Podwyższenie wieku emerytalnego może oznaczać dłuższe życie i spokojną starość, ale tylko wtedy gdy płace zostaną znacząco podwyższone (wyższa płaca minimalna + mniejsze śmieciowe zatrudnienie = wyższa emerytura)!

3. Czy Narodowy Fundusz Zdrowia powinien być zlikwidowany, a służba zdrowia finansowana bezpośrednio z budżetu państwa?
Odp. Tak, służba zdrowia powinna być finansowana bezpośrednio z budżetu, a składka zdrowotna zlikwidowana. Umożliwi to powstrzymanie komercjalizacji służby zdrowia oraz lepszą alokacje środków – przede wszystkim na niedofinansowany personel medyczny, bieżące utrzymanie i nowy sprzęt.

4. Czy euro powinno zastąpić złotówkę?
Odp. W chwili obecnej, podczas kryzysu strefy Euro spowodowanego antywzrostową polityką austerity Trojki, przyjęcie euro jest bardzo niekorzystnym rozwiązaniem dla polskiej gospodarki. Jednak nie należy wykluczać takiego scenariusza w przyszłości, gdy uda się zmienić kurs Unii z neoliberalnego na socjaldemokratyczny. W praktyce oznaczałoby to koordynację polityki fiskalnej i społecznej państw członkowskich, czyli wspólne stawki podatkowe i europejską płacę minimalną, zamiast dumpingu socjalnego i eksportowania nadwyżek z „bogatej” Północy do „biednego” Południa. Wspólna europejska waluta tylko we wspólnym europejskim państwie dobrobytu!

5 Czy Polska powinna przyjąć określoną liczbę uchodźców z krajów Bliskiego Wschodu ogarniętych konfliktem?
Odp. Polska powinna przyjąć taką liczbę uchodźców, na jaką pozwalają nasze możliwości (na pewno więcej niż zadeklarowane przez rząd dwa tysiące). Solidarność z ofiarami wojny i przemocy na Bliskim Wschodzie jest naszym moralnym obowiązkiem, nie tylko dlatego, że powinniśmy stać na straży praw człowieka i europejskich wartości, ale także dlatego, że w burzliwej historii naszego kraju wielokrotnie korzystaliśmy z gościnności innych narodów. Teraz czas na naszą otwartość!

6. Czy aborcja powinna być całkowicie zakazana, podobnie jak in vitro?
Odp. Każda kobieta powinna mieć prawo do podjęcia świadomej decyzji o swoim macierzyństwie i państwo powinno zagwarantować jej to prawo, w postaci refundacji zarówno zabiegu przerywania ciąży jak i in vitro.

7. Czy ustawa o związkach partnerskich powinna zostać uchwalona czy odrzucona przez parlament?
Odp. Dwóch obywateli ma prawo do zawarcia formalnego związku, jeśli jest to ich wzajemny i świadomy wybór. Państwo ma obowiązek zagwarantować to prawo, dlatego ustawa o związkach partnerskich powinna zostać uchwalona przez parlament.

8. Czy gimnazja powinny zniknąć z systemu polskiej edukacji?
Odp. Pomimo, że reforma edukacyjna wprowadzająca gimnazja była wadliwa od samego początku (szczególnie odnośnie zmian w programie nauczania), koszty ich likwidacji byłby nieproporcjonalne do ewentualnych zysków. Rezultatem zamykania gimnazjów byłyby dalsze zwolnienia nauczycieli i gettoizacja młodzieży z biednych regionów, której możliwości awansu społecznego zostałby w ten sposób ograniczone. Państwo zamiast likwidować szkoły powinno zwiększyć subwencje oświatowe i nakłady na edukację z PKB oraz zmniejszać liczebność klas, zwiększając liczbę nauczycieli.

9. W jakim wieku dzieci powinny rozpoczynać naukę szkolną?
Odp. Dzieci powinny rozpoczynać naukę w wieku 6 lat. Wczesna edukacja szkolna uczy dzieci współpracy i innych niezbędnych w przyszłości kompetencji społecznych, a także zwiększa szanse wykluczonych (ekonomicznie i kulturowo) na udany proces integracji. Poza tym dla dzieci z tak zwanych „rodzin patologicznych” szkoła bywa często jednym ratunkiem, dlatego im wcześniej tam trafią, tym większą mają szansę na lepsze dzieciństwo.

10. Czy powinna być wprowadzona powszechna opłata audiowizualna?
Odp. Partia Razem zamiast powszechnej opłaty audiowizualnej proponuje inną formę finansowania telewizji publicznej: z udziału w dochodach z reklam emitowanych przez telewizje prywatne. W ten sposób telewizja publiczna mogłaby powrócić do swoich zadań edukacyjnych i kulturotwórczych, rezygnując tym samym z reklam (które w telewizji publicznej powinny być zakazane) i postępującego procesu tabloidyzacji.