|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Marka Radia Kraków dla Muzeum Manggha

Jurorzy Marki Radia Kraków: Magdalena Szumiec, Łukasz Gazur, Krzysztof Glondys, Joanna Targoń, Justyna Nowicka

"Mistrzowie ukiyo-e: Utamaro, Sharaku, Hokusai, Hiroshige, Kuniyoshi. Z kolekcji Ei Nakau", Muzeum Manggha

Radiowe jury znów było jednomyślne. Marką RK za październik nagrodziliśmy wystawę "Mistrzowie ukiyo-e: Utamaro, Sharaku, Hokusai, Hiroshige, Kuniyoshi. Z kolekcji Ei Nakau". Z okazji stulecia relacji polsko-japońskich,  japoński kolekcjoner pan Ei Nakau zdecydował się przedstawić w Muzeum Manggha wystawę drzeworytów ukiyo-e ze swoich zbiorów. Jest to pierwsza tego typu wystawa w Polsce: obiekty na wystawę nie pochodzą z kolekcji europejskich, lecz przyjadą do Muzeum bezpośrednio z Japonii. Staranny dobór prac, wysokiej jakości odbitki, odrębność i wyrazistość stylu każdego z artystów, bogactwo tematów, wreszcie – najwyższy poziom artystyczny prac, decydują o wyjątkowości pokazu. Widz, który poznał już drzeworyty z polskich zbiorów muzealnych i kolekcji prywatnych będzie miał okazję porównać je z drzeworytami z Japonii i poszerzyć swoją wiedzę na temat tej ważnej japońskiej formy artystycznej.

 

Pozostałe nominacje:

Teatr Bagatela obchodzi w tym roku setne urodziny. Pierwsza premiera na scenie przy Karmelickiej odbyła się 19 października 1919 roku - była to "Kobieta bez skazy" Gabrieli Zapolskiej. „Teatr Bagatela od początku powstawał jako miejsce ambitnej rozrywki, komedii i musicalu” - przypomina dyrektor Bagateli Jacek Schoen. Jubileuszowe obchody rozpoczęły się premierą barokowego „Życia snem” Calderona, w reżyserii litewskiego artysty Gintarasa Varnasa. „Życie jest snem może być wystawiane jako sztuka polityczna o dobrym/złym (?) nowym władcy – mówi Gintaras Varnas. – Nasz spektakl będzie jednak opowiadać o czymś innym: o wysiłkach człowieka, który próbuje przezwyciężyć los, o jego wyborach, wolnej woli, o próbach odkrycia własnego jestestwa, wątpliwościach i rzeczywistości–śnie”.

Pierwsza premiera nowego sezonu w Teatrze Łaźnia Nowa. Jedna z najważniejszych polskich aktorek teatralnych Sandra Korzeniak zaprezentowała swój pierwszy monodram - spektakl inspirowany antycznym mitem o Medei - matce, kochance i morderczyni-trucicielce. Reżyser spektaklu Jakub Porcari wziął na warsztat współczesny dramat niemieckiego pisarza Heinera Müllera "Gnijący Brzeg. Materiały do Medei. Krajobraz z Argonautami". - Nasza Medea to archetyp, nie opowiadamy historii życia jednej, konkretnej kobiety – mówił przed premierą.  

W Starym Teatrze druga odsłona projektu: NIEPODLEGŁOŚCI – MŁODZI W STARYM. Tym razem na afiszu dwa spektakle, przygotowane przez studentów i najmłodszych absolwentów krakowskiej AST. Reżyserem i autorem tekstu NIECH ŻYJE POLSKA / SZTUKA PRAWICOWA jest Radosław Maciąg. Z kolei spektakl zat. AKTUALNY STAN ŚWIATA wyreżyserował Karol Klugowski, który jest także kompozytorem muzyki. - Na początku sezonu stawiamy na młodych - podkreślał szef Rady Artystycznej Starego Teatru Radek Krzyżowski.

Pierwsza premiera sezonu 2019/2020 w Operze Krakowskiej to przedstawienie baletowe. Zespół pod okiem Giorgio Madii, włoskiego choreografa i reżysera, przygotował „Sen nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Madia znany jest krakowskiej publiczności jako autor baletowej wersji „Kopciuszka” (2010) i baletu-opery „Orfeusz i Eurydyka” Glucka (2013). Tym razem, oprócz tancerzy, zaprosił do realizacji śpiewaków oraz aktorów dramatycznych. „Począwszy od mojej pierwszej choreografii w 1995 roku lubiłem uprawiać ideę „spektaklu totalnego” wprowadziłem wówczas do mojej realizacji tenora. Styl był bardzo eklektyczny, rozpięty między klasyką a tańcem współczesnym” – mówi reżyser. Krakowski „Sen nocy letniej” to pełne wdzięku i humoru przedstawienie, które sprawi przyjemność miłośnikom klasyki, ale także widzom poszukującym na scenie współczesnych form tańca. Cieszy oko świetna forma baletu, pełna inwencji choreografia, z elementami pantomimy i teatru.  

Po sukcesie „Akademii Pana Kleksa” Piotr Sieklucki z Teatru Nowego Proxima ponownie sięga po klasykę literatury dziecięcej – tym razem „Króla Maciusia Pierwszego” Janusza Korczaka w adaptacji Tomasza Kireńczuka. To piękna, ale też smutna opowieść o władzy i wojnie, ale także o dorastaniu i zaufaniu. I o próbie stworzenia świata na nowo, bez względu na nieuchronne konsekwencje. Reżyser zaprosił  do nagrań ról ministrów znanych polskich aktorów m.in Jana Peszka, Andrzeja Grabowskiego, Jerzego Stuhra, a także... Prezydenta Miasta Krakowa. Co ciekawe, część tej historii opowiadana jest językiem współczesnego tańca. Za sprawą charyzmatycznych tancerzy, Karola Miękini i Michała Miszy Czornego, opowieść o młodym królu staje się zniuansowana i wieloznaczna. Nie tylko dla najmłodszych widzów.    

 

Nominacje:

 

„Życie snem”, Teatr Bagatela, reż. Gintaras Varnas

„Materiały do Medei”, Teatr Łaźnia Nowa, reż. Jakub Porcari

„Niepodległości”, Narodowy Stary Teatr, odsłona druga

„Sen nocy letniej”, Opera Krakowska, choreografia Giorgio Madia

„Król Maciuś Pierwszy”, Teatr Nowy Proxima, reż. Piotr Sieklucki

"Mistrzowie ukiyo-e: Utamaro, Sharaku, Hokusai, Hiroshige, Kuniyoshi. Z kolekcji Ei Nakau", Muzeum Manggha


jn/mat.prasowe

75%
25%