|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Urszula Wolak poleca: „Green Book”

„Green Book” w reżyserii Petera Farrelly'ego jest filmem idealnie skrojonym pod oscarowe statuetki. Stworzenie pełnokrwistych i kolorowych postaci, jak uroczego Włocha – kochającego męża i ojca, ale także zawadiaki, największego, jak sam o sobie mówi, „kiciarza” (człowieka, który nigdy kłamie, ale potrafi wcisnąć innym to czego tak naprawdę nie potrzebują) o gołębim sercu oraz kreowanego na kontrze czarnoskórego wirtuoza fortepianu – sztywnego, lepiej sytuowanego, reprezentanta amerykańskiej elity intelektualnej, który w dobie segregacji rasowej nie może być po prostu sobą – to niewątpliwie najmocniejsza strona „Green Book”.

fot: Materiały prasowe

Nominacje do kilku najważniejszych kategorii, w tym za najlepszy film nie są więc przypadkowe. Twórcy wpisują się bowiem zręcznie nie tylko w oczekiwania publiczności, zaspokajając jej podstawowe potrzeby (wzruszenie, jak i dobra zabawa, gwarantowane!), ale również rozliczają się – w nowy sposób – z wciąż bolesną historią Stanów Zjednoczonych, kiedy segregacja rasowa stanowiła dominującą część amerykańskiej kultury. Farrelly odchodzi od różnicowania Ameryka wyłącznie na białą i czarną, wskazując, że kwestie etniczne USA mają znacznie więcej odcieni.

Wraz ze swoimi bohaterami zabiera nas w drogę na Południe, gdzie dr Shirley – wybitny pianista odbywa trasę koncertową. Jego szoferem i zarazem ochroniarzem zostaje cwaniaczek – Tony Wara (znakomicie obsadzony Viggo Mortensen), który zanim przyjął ofertę czarnoskórego muzyka wyrzucił szklanki, z których korzystali w jego domu czarnoskórzy hydraulicy. Dla kasy postanowił jednak odłożyć na jakiś czas towarzyszące mu na co dzień uprzedzenia.

Pasują do siebie jak pięść do nosa, tworząc – ku uciesze widzów – wymarzoną mieszankę wybuchową. Między Shirleyem, a Tonym iskrzy. Raz za razem otrzymujemy porcję soczystych dialogów i komicznych sytuacji, które stopniowo odsłaniają prawdziwe oblicze bohaterów prowokując ich do zrzucenia masek, a w finale do chwytającej za serce przemiany.

 

O filmie "Green book" w "Kinowyprawach" Urszula Wolak rozmawia z Magdą Walo, filmoznawczynią z Uniwersytetu Jagiellońskiego - POSŁUCHAJ

 

 

Urszula Wolak

56%
44%