Przypomnijmy, że spektakl "nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" został laureatem pierwszej edycji naszego nowego radiowego konkursu "Transfer 2015". Jesienią spektakl przeniesiony zosatnie do radiowego studia, a jego premiera odbędzie się podczas festiwalu Boska Komedia w grudniu.

Przedstawienie Moniki Strzępki ma już na koncie wiele nagród, w tym także Nagrodę im. Wyspiańskiego.

Spektakle "nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki oraz "Ony" Marty Guśniowskiej w reż. Daniela Adamczyka zdobyły główne nagrody 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie nagrodzeni przez Jury zostali m. in. Małgorzata Bogajewska za reżyserię oraz Kinga Preis i Daniel Dobosz za kreacje aktorskie.


Aktorzy występujący w "nie-boskiej komedii. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" otrzymali także nagrodę zespołową w wysokości 25 tys. zł. Za reżyserię nagrodzona została natomiast Małgorzata Bogajewska (spektakl "Tato" Artura Pałygi, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie). Jury uznało, że autorami najlepszej muzyki do spektaklu byli członkowie zespołu "Chłopcy kontra Basia" - Barbara Derlak, Marcin Nenko, Tomasz Waldowski/ Michał Heller ("Morfina" Szczepana Twardocha w reżyserii Eweliny Marciniak, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach). Nagrody indywidualne trafiły do Kingi Preis za rolę Wiedźmy w spektaklu "Jak zostałam wiedźmą" Doroty Masłowskiej w reżyserii Agnieszki Glińskiej (Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie) oraz Daniela Dobosza za role w spektaklu "Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian" Ziemowita Szczerka w reżyserii Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie).

Jury Konkursu przyznało też dwa wyróżnienia - zespołowe dla twórców i zespołu aktorskiego spektaklu "A niech to Gęś kopnie!" Marty Guśniowskiej (Teatr Animacji w Poznaniu) oraz indywidualne dla Eweliny Starejki za rolę Mamusi w spektaklu "Tato". W tym roku po raz pierwszy swoje nagrody - dla autorów najlepszych tekstów w Konkursie - wręczyła też Komisja Artystyczna, która wcześniej wskazała finałowe spektakle. Trafiły one do Marty Guśniowskiej za tekst "Ony" i do Pawła Demirskiego za "nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Nagrodę im. Jana Świderskiego, przyznawaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich, w wysokości 3 tys. zł otrzymała zaś Karolina Kamińska za rolę Heleny Demuth w spektaklu "Narodziny Fryderyka Demuth" Macieja Wojtyszki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).

- Najważniejszym kryterium w wyborze najlepszego spektaklu w Konkursie był dla nas pomysł na oryginalne uruchomienie tekstu dramatycznego. W tym roku sztuka ta udała się sławnym zawodowcom pracującym na narodowej scenie i skromnym twórcom z teatralnego offu, którzy zrealizowali swój spektakl za pieniądze z grantu. Potencjał, który tkwi w dramacie, można wyzwolić na wiele sposobów i jest to podstawowe przesłanie Konkursu. W teatrze liczy się wyobraźnia - tłumaczy Jacek Kopciński, przewodniczący Jury oraz redaktor naczelny miesięcznika "Teatr".

W gronie finalistów znalazły się: "A niech to gęś kopnie!" Marty Guśniowskiej (reż. Marta Guśniowska, Teatr Animacji w Poznaniu), "Apokalipsa" Tomasza Śpiewaka (reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie), "Jak zostałam wiedźmą" Doroty Masłowskiej (reż. Agnieszka Glińska, Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie), "Karskiego historia nieprawdziwa" Szymona Bogacza (reż. Julia Mark, Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze), "Koń, kobieta i kanarek" Tomasza Śpiewaka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu), "Morfina" Szczepana Twardocha (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), "Narodziny Fryderyka Demuth" Macieja Wojtyszki (reż. Maciej Wojtyszko, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), "nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Pawła Demirskiego (reż. Monika Strzępka, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie), "Obwód głowy" Wojtka Zrałka-Kossakowskiego i Zbigniewa Brzozy (reż. Zbigniew Brzoza, Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu), "Ony" Marty Guśniowskiej (reż. Daniel Adamczyk, Centrum Kultury w Lublinie - Czytelnia Dramatu), "Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian" Ziemowita Szczerka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie), i "Tato" Artura Pałygi (reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie).

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej prowadzony jest od 1994 z inicjatywy ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka. Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.

Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mat. prasowe/jn