57. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 28 maja - 4 czerwca 2017 roku. To jedno z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń poświęconych filmom dokumentalnym, animowanym oraz krótkim fabułom. W ciągu 8 festiwalowych dni widzowie mają okazję obejrzeć w 4 konkursach i sekcjach pozakonkursowych około 250 filmów z Polski i z całego świata, w większości pokazywanych w naszym kraju po raz pierwszy. Pokazom towarzyszyć będą spotkania z twórcami, warsztaty i wystawy, kino plenerowe pod Wawelem, koncerty, wydarzenia dla branży KFF Industry, pokazy dokumentów naukowych Docs+Science, cykl dla dzieci i młodzieży Kids & Youth.

Filmem otwarcia będzie dokument “Beksińscy. Album wideofoniczny” Marcina Borchardta – autentyczny, intymny zapis losów rodziny Beksińskich. Festiwal postanowił uczcić przypadający w tym roku jubileusz 70-lecia polskiej animacji bezprecedensowym uhonorowaniem dwóch wybitnych weteranów tego gatunku, Witolda Giersza i Daniela Szczechury. To 20. edycja nagrody Smoka Smoków, przyznawanej za wyjątkowy wkład w rozwój światowej kinematografii.

Tegorocznym gościem specjalnym będzie kinematografia niemiecka – zobaczymy najciekawsze filmy naszych zachodnich sąsiadów a przedstawiciele branży polskiej i niemieckiej spotkają się na wspólnej konferencji. Krakowski Festiwal Filmowy co roku odwiedza ponad 800 polskich i międzynarodowych gości: reżyserów, producentów, dystrybutorów, programatorów festiwali.

W 2011 roku Krakowski Festiwal Filmowy rozpoczął współpracę z duetem projektantów, Kubą Sowińskim i Jakubem de Barbaro, którzy zdecydowali się zastąpić coroczny autorski plakat Festiwalu nowatorskim konceptem, który mimo znaczących modyfikacji wizualnych realizowany jest konsekwentnie do tej pory.

Przyczynkiem do stworzenia identyfikacji wizualnej 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego stał się tym razem pomysł zrealizowania wystawy amatorskich portretów ludzi świata kina. Rysunki tworzone przez przyjaciół Krakowskiej Fundacji Filmowej na potrzeby planowanej ekspozycji zainspirowały Sowińskiego i De Barbaro do stworzenia na ich podstawie tegorocznej oprawy graficznej Festiwalu.

Filmy od lat cieszące się szczególną uwagą selekcjonerów Festiwalu to takie, w których na pierwszym planie jest człowiek i jego często intymna i niebanalna historia. Tegoroczna identyfikacja wizualna Festiwalu, tak jak filmy dokumentalne, pokazuje człowieka, ze wszystkimi swoimi niedoskonałościami i ułomnościami. Wykorzystane portrety są zaprzeczeniem wszechobecnej obsesji piękna i ideału twarzy ikon popkultury przetwarzanych przez specjalistyczne programy graficzne. Z rysunków wyłaniają się także obrazy samych ich autorów, którzy wyrażając szczere, prawdziwe emocje względem filmowych idoli, obnażają swoje własne słabości i nieudolności.

Niektóre z portretów zdają się być brzydkie, ale jak twierdzi Jakub de Barbaro “W tym ich siła. Dzięki temu że są brzydkie, dajemy sygnał, że nie boimy się prawdy”. Rysunkowa stylistyka oprawy graficznej jest też formalnym nawiązaniem do tegorocznego jubileuszu 70-lecia polskiej animacji.

 

jn/mat. prasowe KFF