|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Festiwal Misteria Paschalia na Wielki Tydzień

Festiwalowe koncerty będzie można zobaczyć na platformie PLAY KRAKÓW.

Joanna Broniec z KBF

5 koncertów na platformie PLAY KRAKÓW, muzyka iberyjska jako temat przewodni. W Krakowie rozpoczyna się festiwal Misteria Paschalia, po raz drugi w wirtualnej formule. Radio Kraków jest patronem prasowym festiwalu, o Misteriach Paschaliach rozmawiamy w magazynie Radio Kraków Kultura o godz. 15.30, kolejne koncerty polecamy także w naszych wiadomościach kulturalnych o godz.16.50 i w rekomendacjach o godz.7.50. Dla słuchaczy Radia Kraków przygotowaliśmy bezpłatne kody dostępu do koncertów.

Od repertuaru mniszek ze średniowiecznych klasztorów hiszpańskich, poprzez pieśni hiszpańskie XVII wieku i najważniejsze dzieło muzyki portugalskiej XVIII wieku, po zupełnie niezwykłe barokowe kompozycje z Nowego Świata, w których styl przywieziony z Półwyspu Iberyjskiego miesza się z rdzennymi wpływami. Nie ma bowiem drugiej w Europie tradycji muzycznej, która byłaby tak pełna wpływów najróżniejszych kultur, jak muzyka kręgu iberyjskiego. To wszystko będzie można usłyszeć podczas 18. edycji Festiwalu Misteria Paschalia, który w tym roku odbędzie się na platformie PLAY KRAKÓW.

Festiwal rozpoczyna się w Wielki Czwartek koncertem „Cantrix“, w którym Agnieszka Budzińska-Bennett wraz z kierowanym przez siebie ensemble Peregrina zaprezentuje muzykę hiszpańskich żeńskich klasztorów królewskich w Sigenie (szpitalniczki) i Las Huelgas (cysterki). Podczas koncertu usłyszymy zarówno utwory utrzymane w stylu chorałowym, jak i prezentujące wczesną polifonię, nawiązujące do słynnego stylu Notre Dame. Specjalnie dla Festiwalu Misteria Paschalia we współpracy z Zakonem Maltańskim i Scholą Cantorum Basiliensis koncert został zarejestrowany w Ritterhaus Bubikon, dawnej komandorii Rycerskiego Zakonu Szpitalników Świętego Jana, której początki sięgają XII wieku.

2 kwietnia w Wielki Piątek przeniesiemy się do włoskiej Pawii, a dokładniej do Teatro Fraschini. Właśnie tam specjalnie dla Festiwalu Misteria Paschalia we współpracy z  Fundacją Ghislieri został zarejestrowany koncert „Mattutino de’ Morti”. Dzieło o tym samym tytule autorstwa Davide Pereza – urodzonego w Neapolu włoskiego kompozytora o hiszpańskich korzeniach, a związanego z portugalskim dworem królewskim – uważane jest za najważniejsze dzieło muzyczne XVIII wieku w Portugalii.

Klamrą dla dzieła Pereza będą tradycyjnie towarzyszące liturgiom pogrzebowym i za zmarłych antyfony Salve Regina i In paradisum deducant te angeli w opracowaniu krakowskiego kompozytora Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego z jego słynnego Conductus funebris.


Wielka Sobota to „Pasiones de España“, medytacyjny koncert skupiony wokół celebracji tajemnicy Wielkanocy. Sopranistka Mariana Flores oraz lutnistka Mónica Pustilnik zapraszają nas na wędrówkę nie tylko na Półwysep Iberyjski, choć muzyka hiszpańska stanowi niepodważalną podstawę tego programu. Podążając za wpływami Habsburgów rozciągającymi się w okresie pomiędzy XVI i XVIII wiekiem na całą Europę, oprócz Hiszpanii odwiedzimy także Holandię oraz królestwa Sycylii i Neapolu. Druga część wielkosobotniego wieczoru poświęcona będzie tonos humanos José Marína (1619–1699), które należą do najpiękniejszych dzieł hiszpańskiej świeckiej muzyki wokalnej XVII wieku.

Niedziela Wielkanocna przyniesie moment kulminacyjny festiwalu. Koncert „Carmina latina“ będzie spotkaniem z muzyką polifoniczną rozwiniętą pod koniec XVI i w XVII wieku w Ameryce Łacińskiej w wyniku mieszania się różnych kultur europejskich i wpływów rdzennych mieszkańców obu Ameryk. Do eksploracji tego niezwykłego repertuaru zaprasza nas argentyński dyrygent Leonardo García Alarcón, jeden z najbardziej cenionych obecnie wykonawców muzyki dawnej.

Nawiązując do wieloletniej tradycji festiwalu, finałowy koncert przyniesie wybór znakomitych arii dwóch wybitnych kompozytorów okresu baroku: George’a Friderica Handla i Antonia Vivaldiego, których muzyka przez lata stanowiła podstawę programową Festiwalu Misteria Paschalia i cyklu Opera Rara. Program koncertu jest prawdziwą podróżą w czasie i przestrzeni – zajrzymy do Tesalii w czasach starożytnej Grecji, do starotestamentowego Izraela i Jerozolimy czasów pierwszej krucjaty, by na koniec zawitać do średniowiecznej Szkocji. Pierwsza część koncertu koncentruje się na postaci Armidy, w której rolę wcieli się wyborna mezzosopranistka Natalia Kawałek. Usłyszymy wybór jej arii z opery Rinaldo, uważanej za jedno z najwybitniejszych dzieł Handla, oraz świeckiej kantaty Armida abbandonata. W drugiej części zabrzmią fragmenty dwóch dzieł Vivaldiego” Griselda i Juditha triumphans, zaś na zakończenie przepiękna aria księżniczki szkockiej Ginewry Volante amori z opery Handla Ariodante. Program koncertu uzupełnią koncerty Vivaldiego na dwie trąbki.

Koncerty w Wielką Sobotę oraz w Wielkanocny Poniedziałek będą dostępne bezpłatnie. Na festiwal zapraszają Miasto Kraków i KBF.

 


mat.prasowe/jn

100%
0%