Krzysztof Penderecki rozpoczął swoją drogę twórczą od pisania na skrzypce. We wczesnych utworach awangardowych eksperymentował ze sposobem wydobycia dźwięku właśnie z instrumentów smyczkowych. Wraz z upływem czasu kompozytor powrócił do źródeł. Niemal po pięćdziesięciu latach od napisania I Sonaty powstała kolejna – bardzo rozbudowana, rozmiarami przypominająca koncert skrzypcowy. Obie sonaty dzielą dziesiątki lat, wydarzeń, doświadczeń i dokonań twórczych. Pod względem konstrukcyjnym II Sonata nawiązuje do powstałych w latach 90-tych dzieł kantatowo-oratoryjnych: 7. Symfonii Siedem bram Jerozolimy i Credo.

II Sonata powstała na zamówienie Anne-Sophie Mutter i jej została zadedykowana. To utwór będący z jednej strony świadectwem fascynacji kompozytora kunsztem interpretacyjnym wybitnej skrzypaczki, z drugiej przyjaźni wyrażonej muzyką. To dla niej kompozytor stworzył także Koncert skrzypcowy Metamorfozy, Duo concertante, La Follia

 

JAKUB JAKOWICZ

 

 

Gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca — Krzysztofa Jakowicza, pod którego kierunkiem studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej, prof. Tadeusza Wrońskiego.

Koncertuje od 11 roku życia. W 1998 na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego, wystąpił na festiwalu imienia kompozytora w Krakowie, prezentując Capriccio per violino e orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka. W 2001 skrzypek zadebiutował z Filharmonikami Monachijskimi pod dyrekcją Pinchasa Steinberga, wykonując I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Od tego czasu występował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orchestra del Maggio Musicale we Florencji, Filharmonią Czeską w Pradze, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, Filharmonią Drezdeńską, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie, Orquesta Nacional w Madrycie, Royal Stockholm Philharmonic, Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo i Concerto Köln. Współpracował z takimi dyrygentami, jak: Pinchas Steinberg, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Yan Pascal Tortelier, Eiji Oue, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Kirill Karabits, Michail Jurowski, Marc Minkowski, Stefan Solyom. W latach 2009 oraz 2011 na zaproszenie Antoniego Wita artysta brał udział jako solista w tournée Orkiestry Filharmonii Narodowej w Wielkiej Brytanii.

Jakub Jakowicz jest laureatem pierwszych nagród na konkursach skrzypcowych w Lublinie (1993), Wattrelos we Francji (1995) i Takasaki w Japonii (1999). W 2001 został jednym z trzech zwycięzców Międzynarodowej Trybuny Młodych Wykonawców w Bratysławie, organizowanej pod auspicjami Europejskiej Unii Radiowej i Międzynarodowej Rady Muzyki UNESCO. W 2002 otrzymał nagrodę Fundacji Polsko-Japońskiej dla najlepiej zapowiadającego się skrzypka młodej generacji. Jest także laureatem Paszportu Polityki za rok 2003. W 2007 otrzymał nagrodę Orfeusz podczas Festiwalu Warszawska Jesień, zaś w 2018, w uznaniu za wybitny wkład w upowszechnienie muzyki Witolda Lutosławskiego, został uhonorowany Medalem 100-lecia Urodzin Kompozytora, przyznawanym przez Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.

Gra na instrumencie Braci Gand (Paryż, 1859), dzięki uprzejmości Jerzy Semkow Foundation.

 

 

ŁUKASZ CHRZĘSZCZYK

 

 

Pianista, solista i kameralista, adiunkt w Katedrze Kameralistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kameralnych m.in. Grand Prix, I Nagrody w kategorii duetów skrzypce – fortepian i wszystkich nagród specjalnych I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach (2015). W swoim dorobku ma także nagrody i wyróżnienia konkursów takich, jak Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (2013), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2012) i innych.

Solo i kameralnie występował w większości krajów Europy, współpracując z wieloma spośród najwybitniejszych polskich instrumentalistów. W 2014 zadebiutował jako solista z orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie; towarzyszyły mu również Polska Orkiestra Młodzieżowa im. Witolda Lutosławskiego, szwajcarska orkiestra młodzieżowa Il Mosaico, orkiestra Filharmoni Świętokrzyskiej i Filharmoni Rzeszowskiej, Orkiestra Symfoniczna UMFC. Współpracował z dyrygentami, takimi jak: Michał Klauza, Wojciech Rodek, Monika Wolińska, Adrian Varela, Hermann Ostendarp. W swoim dorobku fonograficznym ma m.in. nagrania dla polskiego i hiszpańskiego radia, a także zrealizowaną z zespołem Aperto Trio płytę z kompozycjami Maurice'a Ravela i Andrzeja Panufnika. W 2019 nakładem Orphee Classics ukazały się dwa kolejne jego albumy: zrealizowana wspólnie z Joanną Freszel płyta Śpiewnik Polski, będąca panoramą polskiej pieśni XX i XXI wieku oraz nagrana wspólnie ze skrzypaczką Karoliną Nowotczyńską płyta z dziełami na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

W ramach własnej działalności pedagogicznej prowadził warsztaty muzyki kameralnej m.in. w Hochschule für Musik Detmold (Niemcy) oraz w Eesti Muusika-ja Teatriakademia w Tallinie (Estonia), współpracował również z Krajowym Funduszem na rzecz Dzieci, prowadząc kursy kameralistyki w ramach Warsztatów Muzyki Kameralnej organizowanych przez Fundusz dla najwybitniejszych uczniów polskich szkół muzycznych w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

 

Informacje i bilety na www.emanacje.pl

 

kf/materiał prasowe