Nazwa koncert pochodzi od łacińskiego concertare, co oznacza współzawodniczyć i odnosi się do zasady dialogowania solisty z orkiestrą. Partia instrumentu koncertującego najeżona jest z reguły trudnościami technicznymi i wirtuozowskimi  popisami. Koncert w sensie formalnym nie jest jednak muzyczną błyskotką, ale formą  przemyślaną pod kątem dramaturgicznym i głęboko emocjonalną.

Przykładem jednego z najbardziej popularnych i jednocześnie mistrzowskich koncertów jest II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego. Utwór wykona laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Rodziny Grobliczów w Krakowie w 2016 roku, ale także zdobywczyni 61 (!) pierwszych nagród na międzynarodowych i  ogólnopolskich konkursach wiolinistycznych – Marta Gidaszewska.  Wybitna osiemnastolatka jest obecnie studentką Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, a jej biogram zawiera tak liczne i spektakularne sukcesy, że wróżyć można młodej artystce nadzwyczajną karierę muzyczną.


O ile skrzypce są instrumentem bardzo często wykorzystywanym w partiach solowych koncertu, o tyle dudy szkockie i harfa znacznie rzadziej. Ten niezwykły duet usłyszeć będzie można z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej w koncercie na te instrumenty napisanym przez  Lindsay'a Davidsona  – mieszkającego w Krakowie kompozytora pochodzącego ze Szkocji i jednocześnie wirtuoza szkockiego instrumentu narodowego, jakim są dudy. Partie solowe koncertu wykonają – sam kompozytor oraz znakomita harfistka, na co dzień występująca w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej, a prywatnie towarzyszka życia kompozytora – Irena Czubek-Davidson.

 

Koncerty:
16.11.2017, czwartek,  godz. 18.00 
17.11.2017, piątek, godz. 18.00

mat.pras/kp