Jak na urodziny przystało było wszystko co trzeba: życzenia tłumnie składane, laudacje, kwiaty, szampan i tort. Były również pierogi, także dla tych, co najbardziej wygłodnieli, gdyż wieczorne uroczystości poprzedzone zostały kilkugodzinną sesją naukową. Zabrzmiało też spontanicznie odśpiewane na głosy „Ad multos annos” i były długie rozmowy z Jubilatem.

Podczas wieczoru w Auli Florianka zorganizowanego przez Akademią Muzyczną w Krakowie, uczelnię z którą Jubilat jest związany od ponad 55 lat,  nie mogło zabraknąć muzyki. I to tej zajmującej u Profesora miejsce szczególne – pieśni romantycznej. Zabrzmiał cykl Roberta Schumanna, „Dichterliebe” do tekstów Heinricha Heinego w doskonałym wykonaniu Dietricha Henschela (baryton) i Fritza Schwinghammera (fortepian). Jubilat wraz z publicznością tak entuzjastycznie oklaskiwał artystów, że doczekaliśmy się kilku bisów. Koncert niezwykle się podobał, bo też 16 pieśni Schumanna ciągle zachwyca czułością, tkliwością, delikatnością, czyli intymną opowieścią o stanach miłości.

Mieczysław Tomaszewski, pochodzący z Poznania ma życiorys, który mógłby doskonale posłużyć za scenariusz filmowy; warto wspomnieć o udziale Profesora w Kampanii Wrześniowej 1939 roku. Był szefem wielu instytucji muzycznych, w tym m.in. Pomorskiej Orkiestry Symfonicznej, czy też wieloletnim dyrektorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. To za jego czasów rozkwitła ta niezwykła polska oficyna i za jego czasów podjęto jedno z największych zadań polskiej muzykologii – rozpoczęto wydawanie Encyklopedii Muzycznej.

Jako teoretyk muzyki Mieczysław Tomaszewski ma dość mocno sprecyzowane zainteresowania. Głównie jest to muzyka XIX i XX wieku, szczególnie ta fortepianowa oraz liryka wokalna a także polska muzyka współczesna. Powszechnie znane są jego liczne prace, w tym wydana kilka lat temu przez PWM dwutomowa monografia Krzysztofa Pendereckiego („Penderecki. Bunt i wyzwolenie” oraz „Penderecki. Odzyskiwanie raju”) ale także takie pozycje jak m.in.: „Studia nad pieśnią romantyczną”, „Nad pieśniami Karola Szymanowskiego”, „Interpretacja integralna dzieła muzycznego”, „Muzyka w dialogu ze słowem”.

W swoim życiu pisarskim najwięcej czasu prof. Tomaszewski poświęcił Chopinowi. Wydał o tym kompozytorze, wiele książek w tym „Muzyka Chopina na nowo odczytana”. Ale najbardziej popularną i szeroko komentowaną książką była wielokrotnie nagradzana tzw. Biblia Chopinowska, czyli słynny tom „Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans”. Jest to niezwykłe kompendium wiedzy na temat Chopina, wyjaśniające życie i twórczość tego geniusza, dzień po dniu, a także pokazujący wspływy Chopina w twórczości innych wielkich kompozytorów.

Podczas uroczystości były też niespodzianki. Elżbieta Penderecka wręczyła Jubilatowi specjalnie wydaną przez Stowarzyszenie Ludwiga van Beethovena książkę „Beethoven. Mieczysław Tomaszewski” będącą zbiorem jego tekstów o Beethovenie. Trzeba pamiętać, że to właśnie Mieczysław Tomaszewski odpowiada za tytuły przewodnie i programy kolejnych edycji Festiwalu Beethovenowskiego. Drugą książkę Profesor otrzymał od Akademii Muzycznej. Było to wydanie specjalne pisma „Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje” (blisko 600 stron!), na która złożyły się różne teksty Jubilata, począwszy od jego młodzieńczych publikacji, jeszcze z lat 30.

Wielką niespodziankę otrzymała też publiczność. Obie książki bowiem można było po uroczystości kupić za przysłowiową złotówkę. Takiej kolejki dawno nie było w Krakowie.

Panie Profesorze! Wszystkiego najlepszego!