„Katastrofalne skutki pandemii COVID-19 jasno pokazały, iż potrzebujemy innowacyjnych narzędzi do łączenia historii z teraźniejszością. Musimy też odpowiedzieć na oczekiwania młodych pokoleń. Dlatego też Fundacja podjęła decyzję o zainicjowaniu programów edukacyjnych mających na celu wspieranie globalnej misji Miejsca Pamięci. Jesteśmy niezwykle wdzięczni za możliwość wyjątkowej współpracy z zespołem AppsFlyer” – powiedział dyrektor generalny Fundacji Auschwitz-Birkenau Wojciech Soczewica.

Muzeum w komunikacie podało, że celem współpracy z Izraelczykami jest wsparcie działań na rzecz zachowania największego i najważniejszego miejsca pamięci o Holokauście na świecie. „Owocem współpracy będą innowacyjne narzędzia, dzięki któremu miliony ludzi uzyskają dostęp do edukacji, m.in. za pośrednictwem wirtualnego zwiedzania. Dzięki temu Miejsce Pamięci oraz jego dziedzictwo staną się powszechnie dostępne, także dla tych, którzy w inny sposób nie mieliby możliwości wziąć udziału w takim doświadczeniu. Projekt będzie też wspierać pracę edukatorów oprowadzających odwiedzających w Miejscu Pamięci” – wskazano.

Porozumienie zostało podpisane we wtorek w Polsce i Izraelu. Komunikat nie zawiera żadnych informacji dotyczących terminów.

Paweł Sawicki z biura prasowego Muzeum poinformował, że za pośrednictwem centrum działalności społecznej AppsFlyer Cares firma będzie pozyskiwała fundusze oraz kierowała programem wraz z Muzeum i Fundacją. „Za kreatywną część projektu odpowiedzialna będzie izraelska firma Diskin” – wskazał.

Dyrektor Muzeum Auschwitz Piotr Cywiński przypomniał, że z powodu epidemii placówka była w ub.r. przez 161 dni. Wpłynęło to na frekwencję. „W 2020 r. Miejsce Pamięci odwiedziły zaledwie 502 tys. osób, a więc prawie pięć razy mniej niż rok wcześniej. (…) W tym roku Muzeum cały czas jest zamknięte” – wskazał.

Cywiński podkreślił, że Miejsce Pamięci Auschwitz oraz jego zasoby muszą jednak "pozostać dostępne dla wszystkich, którzy chcą je zrozumieć”. „Nie można wyciszyć głosów płynących z Auschwitz. To właśnie tu mamy możliwość konfrontacji i odniesienia się do najważniejszych kwestii związanych z człowieczeństwem, społeczeństwem, zagrożeniami antysemityzmu, nienawiści rasowej oraz pogardy względem drugiego człowieka. Pamięć daje nam siłę do (…) naprawy świata, w którym żyjemy” – dodał.

Prezes i współzałożyciel AppsFlyer Oren Kaniel powiedział, że dla firmy „wspieranie społeczności ocalałych z Holokaustu od lat stanowi ważną część działalności”. „Ten projekt stał się dla nas priorytetem, ponieważ w sytuacji, gdy jest pośród nas coraz mniej ocalałych, a za kilka lat odejdą już wszyscy, czas jest bardzo istotny. Co wyjątkowo smutne, COVID-19 jeszcze przyspiesza ten proces. Musimy mieć pewność, że nawet wtedy, gdy ocalali nie będą już mogli sami opowiadać swoich historii, świat nigdy nie zapomni” – powiedział.

Kaniel dodał, że jego babcia, która zmarła dwa lata temu, straciła całą rodzinę w Auschwitz oraz innych obozach. Podobny los spotkał wiele żydowskich rodzin. „Jesteśmy bardzo dumni z tego, że możemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie dla wsparcia edukacji, międzykulturowego zrozumienia, a także dla ostrzeżenia przez konsekwencjami rasizmu oraz ślepej nienawiści” – podkreślił.

Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.

W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum.

 

PAP/sp

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.