1. Czy najlepiej zarabiający Polacy powinni płacić wyższe niż dotychczas podatki?
System podatkowy powinien zarazem być sprawiedliwym jak i gwarantować utrzymanie państwa wraz ze wszystkimi jego niezbędnymi funkcjami. Polski system w tym momencie nie spełnia tych warunków – w rzeczywistości najbardziej obciążone fiskalnie są osoby o najniższych dochodach, co generuje spiralę długów, podczas gdy osoby najbogatsze akumulują dobra. Musimy tę zmienić tę sytuację np. poprzez wprowadzenie progresywnego systemu podatkowego czy tzw. podatku prezesów, tzn. 75% podatku dochodowego od rocznego dochodu powyżej 500 tys. zł.

2. Czy wiek, w którym Polacy przechodzą na emeryturę, powinien być obniżony?
W tym momencie przejście na emeryturę oznacza dla wielu osób pogorszenie sytuacji życiowej i de facto zwiększenie aktywności. Niskie świadczenia zmuszają emerytów i emerytki do podjęcia pracy, często jednocześnie pełnią oni nieodpłatną rolę opiekunów swoich wnucząt.
Wiek emerytalny powinien być zależny od uciążliwości wykonywanej wcześniej pracy. Natomiast priorytetem powinno być zagwarantowanie osobom emerytowanym – bez względu na ich wiek – godnej sytuacji ekonomicznej i społecznej.

3. Czy Narodowy Fundusz Zdrowia powinien być zlikwidowany, a służba zdrowia finansowana bezpośrednio z budżetu państwa?
Tak. System składkowy jest bardziej kosztowny i mniej wydajny niż powszechny dostęp do służby zdrowia dla wszystkich obywateli.

4. Czy euro powinno zastąpić złotówkę?
Idea wspólnej europejskiej waluty dla wszystkich państw Unii jest mi bliska. Niestety, w tym momencie przystąpienie do strefy euro miałoby dla naszej gospodarki wyłącznie negatywne konsekwencje. Skutki tej decyzji na terenie państw peryferyjnych (a do tych wciąż zalicza się Polska), możemy dziś obserwować w Grecji czy Hiszpanii.
Polityka monetarna Unii Europejskiej oraz Europejskiego Banku Centralnego wymagają reform, które strefę euro uczynią bardziej solidarną, a w efekcie stabilniejszą. Dopiero wtedy będzie warto rozważyć zmianę waluty także w naszym kraju.

5. Czy Polska powinna przyjąć określoną liczbę uchodźców z krajów Bliskiego Wschodu ogarniętych konfliktem?
Oczywiście. Zamykanie granic dla osób szukających schronienia przed wojną urąga statusowi cywilizowanego państwa i przeczy nauce, którą powinniśmy wyciągnąć z historii naszego kraju, naznaczonej wojnami, przesiedleniami i falami migracji. Polska powinna okazać solidarność uchodźcom i uchodźczyniom, a w dłuższej perspektywie wdrożyć politykę migracyjną, która pozwoli wszystkim mieszkańcom naszego kraju czuć się bezpiecznie.

6. Czy aborcja powinna być całkowicie zakazana, podobnie jak in vitro?
Obecne prawo dotyczące aborcji oraz in vitro w praktyce oznacza ograniczenie dostępu do tych zabiegów osobom niezamożnym. Ten usankcjonowany prawnie cenzus majątkowy generuje niekontrolowane podziemie aborcyjne i uniemożliwia części par leczenie niepłodności.
Zaostrzenie tego prawa prowadziłoby tylko do pogorszenia sytuacji.
Prawa reprodukcyjne są w Polsce polem walki politycznej pomiędzy parlamentarzystami a Kościołem Katolickim, w której wiecznie przegranymi są Polki. Przerwanie ciąży czy in vitro są kwestiami nierozerwalnie związanymi ze zdrowiem kobiety, a więc to do niej powinny należeć ostateczne decyzje.

7. Czy ustawa o związkach partnerskich powinna zostać uchwalona czy odrzucona przez parlament?
Powinna zostać uchwalona. W tym momencie sytuacja tysięcy rodzin, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą wejść w związek małżeński pozostaje nieuregulowana uniemożliwiając partnerom uzyskanie informacji o stanie zdrowia drugiej osoby, dziedziczenie czy wspólne rozliczenie podatków. Niestety – Polska nie wywiązuje się w tym punkcie z zasady równości wszystkich obywateli wobec prawa.

8. Czy gimnazja powinny zniknąć z systemu polskiej edukacji?
Według mnie istotniejsze od pytania o podział na etapy jest pytanie o warunki nauczania w polskich szkołach. Argumenty wysuwane przeciwko istnieniu gimnazjów wynikają w dużej mierze z niedostosowania warunków szkolnych do wieku uczniów. Zbyt liczne klasy, coraz popularniejszy system zmianowy, maksymalne obciążenie kadry nauczycielskiej połączone z powracającą groźbą zniesienia Karty Nauczyciela – te i inne czynniki utrudniają pracę edukacyjną i wychowawczą w każdym wieku, w gimnazjum zwłaszcza. Postulowałabym w związku z tym najpierw skupić się na rozwiązaniu tych problemów, a potem, po ponownej analizie sytuacji, ewentualną reformę.

9. W jakim wieku dzieci powinny rozpoczynać naukę szkolną?
Według mnie odpowiedni wiek na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej to sześć lat. Uważam, że im wcześniej dziecko zostanie objęte obowiązkiem szkolnym, tym większe mamy szanse na wyrównanie różnic płynących np. z nierównego statusu materialnego rodzin. Stanie się to jednak tylko i wyłącznie wtedy, kiedy placówki edukacyjne będą gotowe na przyjęcie dzieci, a program dostosowany do zróżnicowanych potrzeb i gwarantujący rozwój psychoruchowy.

10. Czy powinna być wprowadzona powszechna opłata audiowizualna?
Nie mam wystarczającej wiedzy w tym zakresie.