Niedziela 16 sierpnia 2020 roku jest ostatnim dniem, w którym można będzie zobaczyć wystawę - „Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce” . Z tej okazji MNK zaprasza na koncert zespołu Bastarda w holu Gmachu Głównego MNK, (także w wersji online), w niedzielę 16 sierpnia o godz.18.00.

Zespół Bastarda - w składzie Paweł Szamburski (klarnet), Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela), Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) - zaprezentuje autorskie opracowania pieśni Piotra z Grudziądza (XV w) - jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej, z debiutanckiego albumu „Promitat eterno”. Muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii - osiągnęli własny, oryginalny głos w interpretacji muzyki dawnej. W programie także wybrane utwory z najnowszej płyty „Nigunim".
Wstęp wolny.  (obowiązują rezerwacje, ilość miejsc jest ograniczona, ale będzie prowadzona transmisja online na fanpage'u MNK). Więcej info: https://mnk.pl/aktualnosci/koncert-zespolu-bastarda


„Cud światła” w MNK to opowieść o witrażach, szklanych obrazach ożywianych światłem, stawiająca pytania o to, czym one były w epoce średniowiecza, kiedy i dlaczego zaczęły znikać z pola widzenia, a w końcu jakie drogi prowadziły do ich ponownego odkrywania w XIX w.
- To pierwsza tak obszerna prezentacja średniowiecznych witraży w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jest pionierska w skali całego polskiego muzealnictwa – zarówno ze względu na wartość pokazanych dzieł, ich merytoryczne opracowanie, jak i kwestie konserwatorskie związane z ich eksponowaniem w muzeum. Witraże – choć rozwijały się także w kolejnych epokach historycznych – są jednymi z symboli kultury średniowiecznej łacińskiej Europy. Kluczowe znaczenie ma tu tytułowy „cud światła”, odwołujący się do ówczesnej teologii późnego antyku i wczesnego średniowiecza, w której światłu nadano znaczenie symboliczne, odnoszące się do obecności Boga w świecie. W konsekwencji malarstwo witrażowe, w które integralnie wpisane jest światło, mogło zyskać tak istotne znaczenie ideowe i artystyczne, czego najlepszym wyrazem są monumentalne witraże w katedrach, kościołach i kaplicach gotyckich. Takie też treści znajdujemy w średniowiecznych witrażach z Polski prezentowanych na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie. Pokazują one, w jaki sposób metafizyka światła znajdowała artystyczny wyraz, a tym samym jakie obowiązywały wówczas definicje piękna, ale także jaką rangę miał witraż jako medium służące przekazywaniu często bardzo złożonych treści teologicznych i prawd wiary. – mówi prof. dr hab. Andrzej Szczerski dyrektor MNK.

Na wystawie w MNK można zobaczyć 77 witraży z polskich kolekcji muzealnych i prywatnych oraz z kościołów i klasztorów, stworzone między XII a XVI wiekiem. Pokaz dopełnia 78 innych dzieł sztuki, takich jak: obrazy, hafty, złotnictwo, dokumenty, rysunki, projekty witraży, grafiki i książki. Większość z eksponatów nigdy nie była prezentowana publiczności, a wiele zostało zakonserwowanych specjalnie z myślą o tej wystawie. Wyjątkowym rarytasem są kwatery z okien kościoła Mariackiego w Krakowie, na co dzień umieszczone wysoko w oknach za Ołtarzem Wita Stwosza.

jn/mat.prasowe