Kolekcja „romska” zainicjowana w tarnowskim Muzeum w 1979 r. jest jednym z najważniejszych zbiorów Muzeum Okręgowego w Tarnowie o znaczeniu międzynarodowym, powstała jako pierwsza tego typu kolekcja tematyczna na świecie. Składa się na nią ponad 700 eksponatów, w tym licząca kilkadziesiąt pozycji galeria malarstwa współczesnego o tematyce romskiej, zarówno autorów romskich jak też nieromskich z różnych krajów, w tym najznakomitszych malarzy polskich: Jana Styki, Leona Lewkowicza, Jerzego Potrzebowskiego, Tadeusza Popiela, Kaspra Pochwalskiego, Wojciecha Weissa.
"Cyganka trzymająca karty " to drugi obraz Wojciecha Weissa w "romskiej kolekcji" Przed kilku laty Muzeum zakupiło piękny portret Cyganki malowanej przez Weissa w Siedmiogrodzie, gdzie bywał i skąd przywoził tematy swych obrazów. Obraz ten "Cyganka" należy do jednych z najcenniejszych obrazów, kolekcji tarnowskiego Muzeum. Portret - czytamy w muzealnym opisie obrazu - przedstawia postać siedzącej Cyganki z ukazaną en face twarzą. Jej sylwetkę spowija obszerna czerwona chusta, która intensywnościa czerwieni odcina się wyraźnie od kompozycji i kontrastuje z delikatnie seledynową barwą tła otaczającego całą postać".
Planowany do zakupu obraz " Cyganka trzymająca karty" znajduje się od 15 lat na stałej ekspozycji w Muzeum Etnograficznym (Oddziale Muzeum Okręgowego w Tarnowie) jako depozyt.
Obraz „Cyganka trzymająca karty", 79x62 cm, sygn. olej na płótnie, malowany ok. 1922. Portret ukazuje w ujęciu frontalnym postać Cyganki o ciemnej karnacji, dużych oczach i szerokich ustach z długimi czarnymi włosami spiętymi w luźne warkocze opadające na piersi i brzuch portretowanej. W ręce dziewczyna trzyma dwie karty, będące swoistym atrybutem przedstawień Cyganek. Młoda kobieta ubrana jest w ciemnopurpurowy strój i wzorzystą spódnicę. Jej postać umieszczona jest na neutralnym tle w kolorze ciepłych zgaszonych żółcieni przenikających się z zimnymi tonami szarości.
Wojciech Weiss ( 1875 -1950) malarz, rysownik, grafik jeden z najważniejszcyh artystów Młodej Polski. Absolwent Szkoły Sztuk Pięnych w Krakowie, późniejszej Akademii Sztuk Pięnych ktorej był wykładowcą a także pierwszym rektorem w niepodległej Polsce ( 1918 - 1919). Historycy sztuki zaliczają Weissa do nurtu ekspresjonistycznego w sztuce Młodej Polski oraz przedstawiają go jako repreznetanta kolorystycznych tendencji w sztuce lat 1920. i 1930.
jd/mat.pras