Zmiany bez wątpienia mogą uprzykrzyć życie kierowcom - zwłaszcza jeśli chodzi o przewidywane kary za zaniedbanie nowych przepisów. Szczególnie ważne jest pilnowanie ważności polisy - tłumaczy agent ubezpieczeniowy Piotr Nogawica.

Ubezpieczenie OC zabezpiecza nas przed koniecznością pokrycia kosztów wynikających ze szkód, które możemy spowodować prowadząc samochód osobowy - czy to związanych z naprawą samochodu poszkodowanego, ale też w związku z uszczerbkiem na zdrowiu, który możemy spowodować osobom poszkodowanym. Od stycznia ta kara za brak ubezpieczenia powyżej 14 dni będzie wynosić dla samochodów osobowych 8 480 złotych.

Wyższe kary czekają właścicieli ciężarówek, autobusów i tirów. Brak polisy przez 14 dni będzie skutkował zapłatą 12 tysięcy 726 złotych. 1 stycznia w  życie wejdzie również obowiązek rejestracji samochodów niezależnie od pochodzenia. Dotychczas wystarczyło jedynie zgłosić zakup pojazdu.

Wchodzi przepis, który nakazuje zarejestrować pojazd - złozyć wniosek o rejestrację. Jeżeli ktoś dysponuje podpisem elektronicznym, to może złożyć wniosek o rejestrację drogą elektroniczną, a my go weryfikujemy, ale generalnie umawiamy się z klientem, że przychodzi bez kolejki i go rejestruje. Tutaj pojawiają się niestety kary, które wynoszą 500 złotych jeśli ktoś nie dokona w ciągu 30 dni rejestracji pojazdu

- mówi Andrzej Ślaski z Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Krakowie.

Po kieszeni może uderzyć jeszcze jedna nowość. Na stacjach benzynowych pojawi się benzyna E10 z większą zawartością bio składników. Popularna 95 zniknie z dystrybutorów, a to sprawi, że nie wszyscy będą mogli bez obaw zatankować swoje samochody.

Tutaj mamy do czynienia z sytuacją, gdzie okazuje się, że część samochodów, które na naszym rynku funkcjonują, będą miały duży kłopot. Głównie dotyczy to aut wyprodukowanych przed 2010 rokiem. Nowe paliwo może doprowadzić do uszkodzeń uszczelek, części aluminiowych i innych elementów silnika. Nie jest też tak do końca, że jesteśmy absolutnie skazani na to E10, bo będzie można zatankować paliwem E5 tylko będzie to dotychczasowa 98, czyli paliwo, które było znacznie droższe od 95. To kolejny element walki o czyste powietrze, który sprawia, że nasze portfele będą nieco chudsze

- wyjaśnia Marcin Koczyba z redakcji motoryzacyjnej Radia Kraków.

Warto sprawdzić, czy silnik naszego auta zniesie nową benzynę. Można to zrobić przy pomocy specjalnej wyszukiwarki znajdującej się na stronie Ministerstwa Klimatu.