Niektórzy sądeccy radni uważają, że ratusz w tym roku kompletnie nie zadbał o promocję budżetu. Owszem, krótkie informacje pojawiły się na stronie internetowej urzędu miasta, ale nie było - tak jak w latach poprzednich - ulotek, czy rozsyłanych SMS-ów do mieszkańców, którzy zapisali się w specjalnym systemie powiadomień.

Urzędnicy, w porównaniu do lat poprzednich, nie starali się także zainteresować lokalnych mediów promocją budżetu. Zdaniem radnych nie było też informacji dla starszych mieszkańców miasta, którzy nie radzą sobie z komputerami, jak mogą oddać swój głos. "Nie było żadnej zachęty, imprezy zachęcającej do głosowania. Ratusz sobie to odpuścił. Uznał, że wszystkie zadania na osiedlach i tak zostaną zrealizowane, niezależnie, czy mieszkańcy będą to popierać. Ważne, kto będzie przecinał wstęgi, czyli prezydent miasta ze swoją świtą" - komentuje radny Artur Czernecki, wiceprzewodniczący sądeckiej rady miasta.

Z kolei były wicemarszałek województwa, a obecnie radny Leszek Zegzda uważa, że główną przyczyną słabej frekwencji było podzielenie całej kwoty budżetu na wszystkie 25 osiedli. Na trzech pod głosowanie nie podano żadnego projektu, bo albo zostały odrzucone, albo nie zostały zgłoszone. Natomiast na 10 mieszkańcy nie mieli możliwości wyboru, bo zgłoszono tylko jeden projekt. Zdaniem Zegzdy to zaprzeczenie idei budżetu obywatelskiego, który nie zachęca mieszkańców do aktywności, bo wystarczy jeden głos, by projekt został zrealizowany. "Budżet obywatelski miał zmobilizować obywateli do wybierania nafajniejszych dla nich projektów. Ten sposób funkcjonowania budżetu obywatelskiego nie mobilizuje i co ważne - nie pobudza obywatelskości. A oto chodzi, by ludzie czuli się odpowiedzialni za swoją małą ojczyznę" - podkreśla Leszek Zegzda. 

Największą frekwencja w pięcioletniej historii budżetu cieszyła się pierwsza edycja, w której wzięło udział ponad 16 tysięcy mieszkańców. W ubiegłorocznej edycji głos oddało niespełna 8 tysięcy, a w 2017 roku ponad 5 i pół tysiąca.  


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

 

 

(Bartosz Niemiec/ko)