To pierwsza w Polsce, wspólna prezentacja twórczości obojga artystów tak blisko ze sobą związanych. Na wystawie zgromadzono  zarówno ich prace plastyczne jak i  fragmenty zapisów filmowych oraz rekonstrukcji przestrzeni scenicznych.


Lata 60. i 70. XX wieku, których przede wszystkim dotyczy ekspozycja, to czas intensywnych poszukiwań i eksperymentów artystycznych Marii Stangret i Tadeusza Kantora, okres, w którym zaczynają krystalizować się pomysły i idee obecne w ich późniejszej działalności.
Ich wieloletnia współpraca artystyczna, zarówno na polu sztuk wizualnych jak i w działalności teatralnej i happeningowej rozpoczyna się już od 1957 roku.

Istotną częścią wystawy jest przygotowana specjalnie na tę okazję, aranżacja przestrzeni scenicznej wykorzystanej w filmie „Säcke, Schrank und Schirm”/”Worki, szafa i parasol” (1969) w reżyserii Dietricha Mahlowa. Dla potrzeb tego filmu Tadeusz Kantor wraz z międzynarodową grupą aktorów, wśród której znalazła się również Maria Stangret, zrealizował trzecią z kolei inscenizację dramatu „W małym dworku” S.I. Witkiewicza. Akcja filmu rozgrywała się między innymi na jednym z zabytkowych dziedzińców w Norymberdze, na którym ustawiono drewnianą szafę, skrzynię i rozrzucono kilkadziesiąt wypchanych jutowych worków.


W 1972 roku Kantor z częścią zespołu Cricot 2 – Marią Stangret, Lesławem i Wacławem Janickimi, przygotowuje w paryskim Teatrze Malakoff inscenizację „Szewców” na podstawie dramatu S.I. Witkiewicza. Realizacja miała stanowić piąty etap rozwoju jego teatralnych idei.  Nieprzychylne recenzje spowodowały, że spektakl zagrano tylko 20 razy, a Kantor stwierdził, że „Paryż teatralny jeszcze nie przeżył prawdziwej awangardy”. Na wystawie zaprezentowana zostanie rekonstrukcja skrzyni („paki”), wokół której toczyła się akcja spektaklu.
Jednym z najważniejszych obrazów Marii Stangret prezentowanym na wystawie jest „Hommage à Anna Frank”, na którym w stronę zbrukanej czarną farbą gwiazdy Dawida zmierza jadąca na rowerze dziewczyna, ukazana na karcie uczniowskiego zeszytu.
Prezentowane na wystawie obiekty i prace malarskie pochodzą z pracowni Marii Stangret oraz kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Galerii Starmach, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu i zbiorów prywatnych.

jn/materiały prasowe

Maria Stangret – ur. 1929, studia ASP w Krakowie, malarka, żona Tadeusza Kantora od 1961 r., współpracowała z Cricot 2 od 1956 r. i brała udział jako aktorka niemal we wszystkich przedstawieniach tego teatru. Uczestniczyła w wielu happeningach Kantora, miała ponad 40 wystaw indywidualnych i kilkadziesiąt wystaw zbiorowych. Jest członkiem Grupy Krakowskiej, mieszka i pracuje w Krakowie oraz w Hucisku koło Wieliczki.

17 kwietnia w Cricotece oficjalna uroczysta inauguracja obchodów 100. rocznicy urodzin artysty. O godz. 18:00 odbędzie się wernisaż wystawy sztuki Marii Stangret i Tadeusza Kantora przygotowanej wspólnie przez Cricotekę i Fundację im. Tadeusza Kantora. Natomiast 18 kwietnia, Dom Twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret-Kantor w Hucisku k. Gdowa otworzy swoje drzwi dla zwiedzających w godzinach 15:00-18:00.


Wystawa czynna 15 czerwca 2015
Kurator wystawy: Józef Chrobak
Współpraca: Justyna Michalik