Dzisiejsze kino niemieckie nie musi już zasłaniać się nazwiskami znanych od lat mistrzów, bo od ponad dekady nowa fala twórców tworzy aktualne i artystycznie doceniane obrazy. Tykwerowi, Akinowi czy Petzoldowi udało się odnaleźć własny język. Dzięki temu dokonało się niemożliwe: niemieckie kino rozliczyło się z traumą przeszłości. Nie tylko drugiej wojny światowej, ale też lat politycznego podziału i związanych z tym represji, które przez dekady okupowały fabuły niemieckich produkcji.

Filmowcom wciąż zdarza się kręcić filmy o tym, co było, jak w portrecie człowieka, który doprowadził przed sąd nazistowskiego zbrodniarza, Adolfa Eichmanna (Fritz Bauer kontra państwo). Ale twórcy wypracowali sobie wolność mówienia o tym, co tu i teraz. W ramach Tygodnia Filmu Niemieckiego widzowie zobaczą filmy o dylematach rodziców oczekujących narodzin upośledzonego dziecka (24 tygodnie), feministyczny doku-portret genialnej bułgarsko-niemieckiej malarki (Kim jest Oda Jaune), studium małomiasteczkowej psychiki (Pewnego razu) i opowieść o strapionej nastoletniej psychice (4 królowie). W filmie Fukushima moja miłość widzowie przyjrzą się historii młodej Niemki, zaprzyjaźniającej się ze starszą Japonką podczas charytatywnej pracy z mieszkańcami miasta dotkniętego trzęsieniem ziemi w 2011 roku. W Warszawie, a w innych miastach w programie towarzyszącym, pokazany zostanie premierowo Hologram dla króla Toma Tykwera, w którym Tom Hanks jako amerykański biznesmen udaje się do Arabii Saudyjskiej, aby sfinalizować ważny interes. Wszyscy będą – nareszcie! - mogli obejrzeć też nazywaną „najlepszym filmem ostatniej dekady” sensację z Cannes, czyli nominowany do Oskara Toni Erdmann, doskonały komediodramat o zawiłej relacji ojca i córki na tle jednoczącej się Europy.

W programie towarzyszącym tegorocznemu przeglądowi znajdzie się również Jonathan pochdzącego z Polski reżysera Piotra Lewandowskiego, który w kameralnym obrazie opowiada poruszający rodzinny dramat. Uczniowie szkół średnich natomiast, na specjalnych pokazach będą mogli zobaczyć najnowszą ekranizację „Dziennika Anne Frank” w reżyserii Hansa Steinbichlera.

Kadr z filmu Jonathan

Współczesne niemieckie kino to zdecydowany i intrygujący gracz, który na międzynarodowej arenie śmiało konkuruje z kinematografiami francuską czy angielską.Czasami film zdaje się być precyzyjniejszym sejsmografem współczesnej niemieckiej duszy niż opiniotwórcze media a różnorodność społeczeństwa odbija się w ekranie niczym w precyzyjnym zwierciadle.

 

Przegląd został przygotowany w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego, w czasie którego świętujemy obchody 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.


Program
Kino ARS

Piątek, 4.11.2016, Toni Erdmann, Maren Ade, godz. 19.00
Sobota, 5.11.2016, Fritz Bauer kontra państwo, Lars Kraume, godz. 19.00
Niedziela, 6.11.2016, 24 Tygodnie, Anna Zohra Berrached, godz. 19.00
Poniedziałek, 7.11.2016, Fukushima, moja miłość, Doris Dörrie, godz. 19.00
Wtorek, 8.11.2016, 4 królowie, Theresa von Eltz, godz. 19.00
Środa, 9.11.2016, Pewnego razu, Asli Özge, godz. 19.00
Czwartek, 10.11.2016, Kim jest Oda Jaune?,Kamilla Pfeffer, godz. 19.00

Program towarzyszący
Wtorek, 8.11.16, Kino ARS, Dziennik Anne Frank, Hans Steinbichler, godz. 11
Czwartek, 17.11.2016, Galeria Domu Norymberskiego, Jonathan, Piotr J. Lewandowski, godz.19.00
Piątek, 18.11.2016, Kino Agrafka, Hologram dla króla, Tom Tykwer, godz. 19.00


Organizatorzy:
Dom Norymberski w Krakowie
Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu
Instytut Goethego
Konsulat Generalny Niemiec w Krakowie
German Films

 

Katarzyna Fortuna, jgk