Podczas pierwszego z koncertów prologu, w czwartek 28 września br. o godz. 19.30 wystąpi ceniony od prawie czterdziestu lat działalności Kwartet Śląski. W wykonaniu zespołu zabrzmią dwa arcydzieła muzyki kameralnej: II Kwartet Karola Szymanowskiego oraz III Kwartet smyczkowy Pieśni śpiewają Henryka Mikołaja Góreckiego, urzeczywistnione kontinuum dzieła Szymanowskiego w muzyce XXI wieku (prawykonanie w 2005 roku).

Drugi koncert, w piątek 29 września br. o godz. 19.30, to recital pieśni w mistrzowskim wykonaniu sopranistki Olgi Pasiecznik z towarzyszącą jej przy fortepianie siostrą Natalią. W programie recitalu znalazły się wybrane Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, które zabrzmią w otoczeniu pieśni kompozytorów ukraińskich – Mykoły Łysenki, Jakiwa Stepowyja i Wiktora Kosenki, doskonale oddających ducha kultury Ukrainy.


Ostatnie ogniwo festiwalowego prologu to koncert symfoniczny w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Gabriela Chmury – w sobotę, 30 września br. o godz. 18.00. W tej festiwalowej odsłonie ujawnią się nowe odczytania czterech dzieł Szymanowskiego: Etiudy fortepianowej b-moll w opracowaniu na orkiestrę Grzegorza Fitelberga (przyjaciela kompozytora i propagatora jego dzieł), wybór Pieśni kurpiowskich (opr. na sopran i orkiestrę), Penthesilea – pieśń na sopran i orkiestrę do słów z dramatu homeryckiego Achilles Stanisława Wyspiańskiego (w partii solowej Iwona Hossa) oraz II Symfonia B-dur. Dzień po krakowskim wykonaniu, program ten zaprezentowany zostanie w kościele pod wezwaniem Świętego Krzyża w Zakopanem, w ramach obchodów jubileuszu 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.


„Muzyka nasza musi odzyskać odwieczne swe prawa: bezwzględnej wolności, zupełnego wyzwolenia z jarzma stworzonych «wczoraj» norm i nakazów” – pisał Karol Szymanowski w roku 1920. „Niech wszelkie prądy rodzące się w sztuce wszechludzkiej swobodnie przepływają i przez naszą, niech ją przesycają, różniczkują się i przetrwają w zależności od jej swoistych właściwości“.

materiały prasowe/KF