Wystawa prac Maxa Ernsta, jednego z najbardziej wszechstronnych i  kreatywnych artystów XX wieku, przybliża jego twórczość poprzez pryzmat jego głębokiego przekonania o ptasim rodowodzie i posługiwania się figurą ptaka jako alter ego. Ta fascynacja jest pretekstem do pokazania niezwykłej inwencji artysty w eksperymentowaniu w zakresie nowych technik artystycznych (kolaż,  frottage,  grattage, dekalkomania, oscylacja), a także roli, jaką Ernst odegrał w kreowaniu ważnych trendów w sztuce XX wieku (takich jak dadaizm, surrealizm czy abstrakcja aluzyjna). Na ekspozycji prezentowanych jest ponad 100 eksponatów - w tym 8 rzeźb, 5 obrazów olejnych, 20 kolaży i  ponad 60 grafik. Dopełniają ją zdjęcia dokumentalne i fragmenty autorskich tekstów Ernsta, przybliżając jego niezwykłą osobowość i burzliwe koleje życia.

 

Ptak to jeden z wiodących wątków tematycznych obecnych w sztuce Maxa Ernsta, począwszy od wczesnych prac dadaistycznych aż po tworzone u kresu życia. Nazywany Loplopem, Hornebomem, Schnabelmaxem pojawia się w różnych odsłonach, formach i kontekstach. Jest dominującym motywem w kolażach, obrazach olejnych, grafikach, ilustracjach książkowych i rzeźbach.
Otwarcie wystawy dzieł Maxa Ernsta uświetni główne obchody  jubileuszu 25-lecia działalności Międzynarodowego Centrum Kultury. Wybór tej niezwykłej osobowości nie jest przypadkowy. Max Ernst to przykład artysty, który nadał swojej twórczości wyjątkowy rys, umiejętnie wykorzystując inspiracje z bogatego dziedzictwa sztuki europejskiej dla swoich awangardowych i oryginalnych poszukiwań.

Dr Jürgen Pech (współkurator wystawy): „Istotą dzieł Maxa Ernsta jest eksploracja niezbadanych światów – podświadomości, marzeń sennych, podwodnych głębin, bezkresu przestrzeni – i ptaków. Jego sztuka pozwala na uwolnione od wszelkiej konwencji i ograniczeń spojrzenie na zwykłe przedmioty; umożliwia niejako spoglądanie na rzeczywistość z perspektywy lecącego ptaka: w imię „wolności, ukochanej wolności”.

Dr Monika Rydiger (autorka scenariusza wystawy i współkuratorka): „Można wręcz mówić o swoistej ptasiej mitologii Ernsta. Istotnym jej elementem stało się  traumatyczne wspomnienie piętnastoletniego Ernsta o narodzinach siostry Loni, które nastąpiły dokładnie w chwili śmierci ukochanej papugi kakadu. Przeświadczenie o tajemniczym powiązaniu tych faktów i ptasim fatum bez reszty zainspirowało wyobraźnię Ernsta. Ta indywidualna mitologia, nadała niepowtarzalny wymiar jego artystycznej tożsamości. Sam Ernst mówił, że chciałby „stać się magikiem i odnaleźć mit swojego czasu”.

Wystawa została przygotowana wspólnie z niemieckim Max Ernst Museum Brühl des LVR, z którego kolekcji pochodzi większość eksponatów. Wystawę uzupełniają dwie prace Ernsta znajdujące się w polskich kolekcjach: obraz olejny „Słońce i las” (1928)  z Muzeum Sztuki w Łodzi oraz kolaż do tomu poezji Jana Brzękowskiego „Zaciśnięte dookoła ust”(1936) z Muzeum Narodowego w Krakowie.

Kuratorzy wystawy: dr Monika Rydiger, dr Jürgen Pech
Koordynator wystawy: Anna Śliwa
Aranżacja plastyczna wystawy: Paweł Żelichowski
Organizatorzy: Międzynarodowe Centrum Kultury, Max Ernst Museum Brühl des LVR, Landschaftsverband Rheinland


Max Ernst (ur. 2 kwietnia 1891 w Brühl, zm. 1 kwietnia 1976 w Paryżu) – niemiecki malarz, rzeźbiarz, grafik i pisarz. Jeden z głównych przedstawicieli surrealizmu. Twórca-eksperymentator, który nie tylko po mistrzowsku posługiwał się techniką collage'u, ale opracował nowe awangardowe metody i techniki artystyczne.

MAX ERNST. SNY ORNITOLOGA
30 maja – 28 sierpnia 2016
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, Rynek Główny 25


jn/mat. prasowe