Nowy łącznik skraca drogę okolicznym mieszkańcom do autostrady A4. Wcześniej, jadąc na przykład z samych Niepołomic, można było wjechać na A4 w Targowisku, a to ponad 10 kilometrów. Teraz droga do autostrady z Niepołomic to zaledwie 3 kilometry.

To ważna inwestycja także ze względu na pobliską strefę ekonomiczną. Nowy węzeł ułatwia do niej dojazd samochodom ciężarowym i dostawczym oraz pracownikom strefy. 

Jak mówił obecny na otwarciu Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, nie była to łatwa inwestycja. "Tutaj trzeba było wykonać wiele prac hydrotechnicznych, pokonać rzeki i strumyki, które przy dużych ulewach zmieniają się w rwące potoki" - dodawał.

Nowy węzeł powstał między istniejącymi węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko - w miejscu, gdzie autostrada A4 Kraków - Tarnów przecina drogę wojewódzką nr 964. Umożliwia to wjazd i zjazd z autostrady A4 na tę drogę wojewódzką, stanowiącą ważne połączenie gmin położonych po południowej stronie autostrady i Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej. Do tej pory droga wojewódzka przebiegała pod wiaduktem autostradowym, bez możliwości wjazdów i zjazdów na A4.

Według szacunków codziennie do strefy dojeżdża 870 pojazdów ciężarowych i ok. 4,3 tys. samochodów osobowych. Przewiduje się, że Niepołomicka Strefa Inwestycyjna, która zajmuje ok. 500 ha i pracuje w niej ok. 4,5 tys. osób, powiększy się i docelowo pracować w niej będzie 8 tys. osób, co sprawi dużo większy ruch pojazdów.

Wykonanie węzła Niepołomice ograniczy ruch tranzytowy z węzła Targowisko do strefy ekonomicznej przez Puszczę Niepołomicką i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej nr 964. Samochody wyjeżdżające z niepołomickiej strefy i jadące na wschód (m.in. do Rzeszowa, na Ukrainę) po wybudowaniu węzła zaoszczędzą 12,5 km drogi (w porównaniu do obecnych możliwości), a te jadące na zachód (do Katowic, Berlina) - 5 km.

Budowa węzła Niepołomice na autostradzie A4 trwała od jesieni 2018 roku. Inwestycję realizowało konsorcjum Trakcja PRKiI z Warszawy i litewska AB Kauno Tiltai, które w drugim przetargu zaproponowało za wykonanie zadania 41,8 mln zł.

Była to najtańsza oferta, ale wciąż nie mieściła się w kosztorysie inwestorskim, który po pierwszym przetargu został podniesiony o ok. 3,9 mln zł, do ponad 31,6 mln zł. Wykonanie inwestycji stało się możliwe, ponieważ resort infrastruktury i samorząd Niepołomic wyasygnowały dodatkowe środki na sfinansowanie budowy węzła.

Wojewoda małopolski Piotr Ćwik wskazał, że kluczową sprawą dla realizacji tego przedsięwzięcia, od lat oczekiwanego przez tamtejszych mieszkańców i przedsiębiorców, była dobra współpraca między rządem i lokalnym samorządem.

„To jest taki dobry model do działania, do współpracy, który prowadzi do rozwoju województwa małopolskiego. To jest nasze wspólne oczekiwanie, żeby poprzez rozwój infrastruktury drogowej rozwijało się nasze województwo” - podkreślił wojewoda.


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

 

 

(Tomasz Bździkot/PAP/ko)