Urzędnicy zapewniają, że po wielu miesiącach negocjacji udało się przezwyciężyć trudności, dlatego w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa trwają przygotowania do tego dość istotnego i długo wyczekiwanego remontu.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa przekonuje, że kończy prace projektowe i będzie podejmował kolejne kroki tak, aby inwestycja mogła rozpocząć się w przyszłym roku.

- Zdaniem tych instytucji jeżeli chcemy drogę tej kategorii przebudowywać, to musimy nadać jej parametry większej drogi. Argumentowaliśmy, że nie chcemy szerszej ulicy Kościuszki, ponieważ jest to ulica w środku miasta i te parametry, jeżeli chodzi o szerokość jezdni, szerokość chodników są wystarczające. Zajęło nam kilka miesięcy wypracowanie rozwiązania takiego, że ulica Kościuszki i Zwierzyniecka będą przebudowywane, a pętla będzie tylko remontowana - tłumaczy Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Podkreśla, że to czteroletnie opóźnienie jest efektem trudności, które pojawiły się już na samym początku planowania tej inwestycji. Najpierw firma projektowa ogłosiła upadłość, później problemem okazało się to, że zgodę na zmiany na ulicy Kościuszki musiało zaopiniować Ministerstwo Infrastruktury. Ulica jest bowiem fragmentem drogi wojewódzkiej. Resort chciał poszerzenia drogi, które miało wpłynąć też na przebudowę pętli tramwajowej, ale na co nie godzili się miejscy urzędnicy: - Praktycznie zmiany w dokumentacji są gotowe, wchodzimy w etap, na którym będziemy uzyskiwali pozwolenia na prowadzenie prac w terenie. Zgodnie z umową jesienią tego roku powinniśmy już być w posiadaniu dokumentów pozwalających na rozpoczęcie prac. Oczywiście to, czy one się rozpoczną, będzie zależało od decyzji budżetowych. Pod koniec wakacji zgłosimy do przyszłorocznego projektu budżetu tę ulicę najprawdopodobniej. Zobaczymy, czy zostanie ujęta.

Jest jeszcze jedno „ale” - pieniądze. Na remont czekają też dwie inne trasy tramwajowe, które są w opłakanym stanie. Chodzi o torowiska na ulicy Ptaszyckiego i alei Solidarności w Nowej Hucie: - Musimy te ulice zrobić, żeby móc prowadzić ruch tramwajowy raz jedną, raz drugą w sytuacji, kiedy będzie budowana S7. Też pod tym kątem prowadzone były prace na Ujastku. To są miejsca oddalone od centrum, ale dla tramwajowej komunikacji Nowej Huty bardzo ważne. Tutaj będą musiały być podjęte decyzje budżetowe, z którymi pracami wchodzimy, czy możemy je realizować jednocześnie, czy też jakoś na zmianę. Cały czas czka jeszcze ulica Starowiślna.

Szczęsny Filipiak - przewodniczący rady dzielnicy Zwierzyniec podkreśla, że mieszkańcy tej części miasta od lat czekają na przebudowę ulic Tadeusza Kościuszki i Zwierzynieckiej: - To jest wylot do zachodnich ościennych gmin przy naszej dzielnicy. Z dużym utęsknieniem będziemy czekać na przedłużenie linii tramwajowej z Salwatora w rejon Przegorzał, co spowoduje, że wszystkie autobusy aglomeracyjne będą tam się zatrzymywały. I dlatego ta ulica ma duże znaczenie z punktu widzenia wylotowego z Krakowa, ale i też dla nas. Mieszkańcy najbardziej zaludnionej części naszej dzielnicy Półwsia Zwierzynieckiego korzystają właśnie z tej linii tramwajowej.

Mówiąc o tramwajach zwraca uwagę, że mieszkańcy skarżą się na to, że linie z Salwatora od dłuższego czasu obsługują jedynie pojazdy wysokopodłogowe: - Niskopodłogówki są oszczędzane, żeby nie jeździły po tym tragicznym torowisku. Dlatego puszczane są tramwaje starszych generacji i dla mieszkańców jest to duży problem. Trzeba pamiętać, że Półwsie Zwierzynieckie stało się senioralne, czyli jest bardzo dużo dojrzałych ludzi i osoby w podeszłym wieku mają duże kłopoty w korzystaniu z tych tramwajów o wysokich stopniach.

Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa zwraca uwagę, że wysokopodłogowe tramwaje nie są największym problemem w sytuacji, gdy zniszczone torowisko momentami całkowicie uniemożliwia przejazd pojazdów: - Mamy problem z ciągłym wybrzuszeniami szyn. W zeszłym tygodniu były 4 wybrzuszenia, ale już jedno wystarczy, żeby zablokować ruch. Tramwaje ni przejadą, co odcina pasa żerów z tego ciągu od komunikacji miejskiej. Powoduje również utrudnienia dla innych rejonów. Gdy np. linia 1 tam się zatrzyma, to potem pasażerowie z Nowej Huty też nie mogą doczekać się na swój kurs. Również stan torowiska na samej pętli na Salwatorze jest fatalny do tego stopnia, że kilka miesięcy temu trzeba było wyłączyć jedną z dwóch pętli z użycia.

A to oznaczało konieczność przekierowania linii tramwajowej numer 6 z pętli w Salwatorze do pętli w Cichym Kąciku.

 

 

(Joanna Orszulak/jp/jgk)

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.