W środę przedstawiciele województwa podpisały umowę z wykonawcą inwestycji. Jak podkreślił Leszek Zegzda, członek zarządu woj. małopolskiego, nowa trasa przebiegająca po malowniczych terenach Popradu, Dunajca, Dąbrówki Polskiej i Kamienicy będzie swoistą „autostradą rowerową”, która spełni wygórowane europejskie standardy.

„Nie mam wątpliwości, że inwestycja ta otworzy nowe możliwości dla rozwoju turystyki na Sądecczyźnie oraz pobudzi rozwój przedsiębiorczości w tej części regionu” - ocenił Zegzda.

Zgodnie z umową podpisaną z firmą PBU ZIBUD, ścieżka będzie się składała z trzech odcinków o łącznej długości 20 km: Barcice-Nowy Sącz, Nowy Sącz Wały – Nowy Sącz Ruiny Zamku, oraz Nowy Sącz-Wielogłowy.

Według zapowiedzi postępowanie przetargowe, które wyłoni realizatora brakujących 2 km trasy łączących Stary i Nowy Sącz zostanie rozstrzygnięte w najbliższym czasie. Dzięki temu pod koniec września przyszłego roku rowerzyści dojadą z Barcic do Wielogłów.

Cała inwestycja będzie kosztować prawie 12,4 mln zł, plus ok. 5 mln zł zarezerwowane na pozostałe 2 km.

Jak podkreślają władze regionu, Małopolska jest krajowym liderem pod względem długości ścieżek rowerowych. Zgodnie z planami do 2020 r. w całym regionie powstanie niespełna 1000 km dróg dla jednośladów. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy stworzyły spójną sieć obejmującą całe województwo.

Trasy te połączą najważniejsze miasta oraz stacje kolejowe w Małopolsce i sięgać będą aż do granic województwa, umożliwiając kontynuację podróży na terenie sąsiadujących regionów.

W rezultacie powstanie osiem głównych tras rowerowych, tworzących gęstą sieć pokrywającą całe województwo. Północ i południe Małopolski łączyć będą m.in. dwie najdłuższe z zaprojektowanych tras: ponad 260-kilometrowy odcinek europejskiej trasy rowerowej - EuroVelo 11 oraz ponad 250-kilometrowa trasa VeloDunajec biegnąca doliną rzeki Dunajec.

Jednym z najważniejszych szlaków stanie się 200-km Wiślana Trasa Rowerowa od Brzeszcz do Szczucina. Zachodnie i wschodnie granice Małopolski połączy także ok. 200-kilometrowy odcinek europejskiej trasy rowerowej EuroVelo 4 - trasy przecinającej Francję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę.

Zamierzeniem władz regionu jest, by ścieżki były dostępne dla wszystkich rowerzystów niezależnie od stopnia ich zaawansowania - sportowców, amatorów, całych rodzin. Dlatego wszystkie nowe trasy są projektowane i budowane w unijnym standardzie EuroVelo i wpisują się w sieć tras europejskich. Są one pokryte asfaltowym dywanikiem i oznakowane, podjazdy i zjazdy są łagodne, a łuki szerokie.

Na stworzenie nowych tras rowerowych samorząd małopolski przeznaczył 200 mln zł z funduszy europejskich.

 

(PAP/jp)