- To będzie nowa jakość. To przebudowa drogi od ulicy Opolskiej do granic miasta. W większości będą dwie jezdnie dwupasmowe. Są odcinki z trzema pasami, ale jeden pas przeznaczamy na komunikację miejską - zapewania wiceprezydent Krakowa, Tadeusz Trzmiel. "Jestem za. Trzeba lepiej jeździć. To najwyższy czas. To wąskie gardło a ruch na Warszawę jest bardzo duży. Trzeba to już było dawno zrobić, chociaż paraliż miasta będzie całkowity" - dodają krakowscy kierowcy.

Jak jednak zaznacza wykonawca, al. 29 Listopada będzie przebudowywana etapami, to znaczy ruch w obu kierunkach będzie odbywał się na jednej nitce, podczas gdy budowana będzie druga. Dzięki temu ruch z północy do centrum Krakowa nie będzie poprowadzony objazami. Mimo to drogowcy przyznają, że utrudnienia związane między innymi ze zwężeniami, będą w tym miejscu, dlatego apelują do kierowców o szukanie dróg alternatywnych na przykład przez Zielonki.

Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, droga, z której korzystają kierowcy wjeżdżający do Krakowa od strony Warszawy, już niedługo zyska rangę, na jaką zasługuje. „To kolejna, po tramwaju do Górki Narodowej, kluczowa inwestycja, na którą czekali mieszkańcy północnej części Krakowa” - zaznaczył.

Przebudowa będzie dotyczyć niemal trzykilometrowego odcinka al. 29 Listopada od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta. Dzięki temu arteria, która jest przedłużeniem drogi krajowej nr 7 prowadzącej do Warszawy, zostanie poszerzona do dwóch pasów w każdym kierunku. Na odcinku od planowanej pętli tramwajowo-autobusowej do granic miasta zostaną wydzielone dodatkowo buspasy. Ponadto, po obu stronach ulicy powstaną ciągi piesze i ścieżki rowerowe. W ramach zadania przebudowane będą także dwa wiadukty kolejowe.

Według przedstawicieli władz miasta inwestycja ta, wspólnie z budową tramwaju do Górki Narodowej, na którą umowę podpisano we wtorek, zrewolucjonizuje system transportowy na północy Krakowa. 

To jednak nie jedyna trasa wylotowa z Krakowa w kierunku Warszawy, która właśnie powstaje. Wkrótce bowiem rozpocznie się budowa odcinka trasy S7. "Według przewidywań inwestycja skończy się w 2021 roku" - mówi Iwona Mikrut-Purchla z GDDKiA. A to także wpłynie na charakter nowej alei 29 Listopada. "Cały ruch tranzytowy zostanie przeniesiony na obwodnicę Krakowa. A al. 29 Listopada stanie się drogą innej kategorii. Posłuży obsłudze wewnętrznej i skomunikuje z centrum osiedla mieszkaniowe, które tam powstają" - mówił wiceprezydent Trzmiel. 

Inwestycję zrealizuje w systemie „zaprojektuj i zbuduj” firma Strabag. Zaproponowała ona w przetargu najniższą cenę, wynoszącą 95 mln zł.

Zgodnie z harmonogramem wykonawca w pierwszej kolejności zajmie się opracowaniem niezbędnej dokumentacji projektowej i uzyskaniem zgód administracyjnych, również tych związanych z wykupem potrzebnych działek z rąk prywatnych. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w rok od podpisania umowy. Kontrakt na realizację inwestycji przewidziany jest do 31 grudnia 2021 roku.

 

 

 



(Grzegorz Krzywak/PAP/ko)