Jak co roku służby będą kontrolować emisję spalin w samochodach, a inspektorzy MPK i strażnicy miejscy będą uczyli jak prawidłowo parkować w pobliżu chodników i torowisk tramwajowych. Nie zabraknie też miasteczka rowerowego z bezpłatnym serwisem jednośladów i tradycyjnego przejazdu rowerowego ulicami miasta.

pKrakowscy aktywiści podkreślają jednak, że do zmiany przyzwyczajeń może zachęcić jedynie atrakcyjna alternatywa. Jak mówi Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa - w porównaniu do innych miast wojewódzkich, w Krakowie sieć tramwajów i autobusów rozwija się prężnie... ale wciąż ma wiele słabych punktów. "Można pochwalić miasto za wymianę taboru, za zmiany w centrum, które są wprowadzane, choć z bólem. Wciąż jednak jest wiele spraw, gdzie Kraków wypada blado na tle innych miast - to m.in. rozwój kolei miejskiej, system informacji pasażerskiej" - wylicza Jacek Mosakowski. Dodał, że w ograniczaniu liczby samochodów w mieście nie pomagają między innymi zbiegające się w czasie remonty i opóźnienia w budowie nowych linii tramwajowych oraz obietnice budowy metra.

Zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig wyjaśnia, że metro nie rozwiąże problemów transportowych, a jego budowa może wiązać się z kolejnymi utrudnieniami. "Jeżeli dziś mówimy o dezorganizacji ruchu związanej z remontami, to proszę sobie wyobrazić co by się działo w Krakowie przy budowie metra. Wciąż dominuje u nas ruch kołowy, choć chcielibyśmy go równoważyć transportem zbiorowym i rowerowym. Jest tu wiele do zrobienia, ale każdego roku coś się dzieje, kążdego roku tras rowerowych przybywa" - tłumaczy wiceprezydent. 

Tego entuzjazmu nie podziela jednak Marcin Hyła ze stowarzyszenia Miasta dla Rowerów. W jego opinii plany rozbudowy ścieżek rowerowych i ułatwień dla cyklistów to jedno, rzeczywistość bywa zupełnie inna. "Uwielbiam poczucie prezydenta Majchrowskiego, który krytykuje kontraruch, w sytuacji, gdy Kraków jest miastem z największą liczbą ulic jednokierunkowych z dopuszczonym dwukierunkowym ruchem rowerowym. Przynajmniej nie płacimy mandatu za jazdę pod prąd, która z reguły jest bezpieczna" - ocenia Marcin Chyła. "Jeszcze w 2010 roku Rada Miasta uchwaliła program inwestycji rowerowych. Priorytet nr 1 zakładał budowę 21 km ścieżki rowerowej na prawym brzegu Wisły. Do dziś powstało 200 m" - dodaje rowerzysta. 

Dodaje, że w wielu miejscach trasy rowerowe budowane są bez pomysłu i planu, dlatego przemieszczanie się rowerem po Krakowie w wielu miejscach bywa niebezpieczne.

Aktywiści podkreślają też, że Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu powinien być okazją do szerokiej dyskusji z urzędnikami i ekspertami. Chcieliby rozmawiać o aktualnych problemach związanych z przemieszczaniem się po mieście, wspólnie poszukać rozwiązań i dyskutować o planach na to, jak zmieniać politykę transportową miasta. Zauważają z przekąsem, że tygodniową akcję promującą alternatywne środki transportu kończy... rozszerzenie krakowskiej strefy płatnego parkowania.

 

Czytaj: Od 22 września zmiany w krakowskiej Strefie Płatnego Parkowania

 

 

(Joanna Orszulak/ew)


Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.