Kasia zaczyna dopiero przygodę z hulajnogami elektrycznymi. Na razie nie wie jeszcze czy częściej będzie korzystała z dróg dla rowerów, czy z chodników. Planuje jeździć w miejscach, w których nie ma za dużo ludzi i samochodów - dla bezpieczeństwa.

Z hulajnogi elektrycznej często korzysta natomiast Filip, który docenia to, że pozwalają wszędzie szybko się dostać.

Łukasz Franek z Zarządu Transportu publicznego jest zdania, że w Krakowie tego typu urządzeń będzie coraz więcej.

"To musi być efekt skali - te hulajnogi muszą być dostępne na każdym rogu. Podejrzewam, że ta chłonność w przypadku Krakowa jest znacznie większa. Mam nadzieję, że mimo wszystko uda się nad tym zapanować. Kluczem, o którym wszyscy mówią, są przepisy" - mówi Franek.

Nowe przepisy przygotowuje ministerstwo infrastruktury. Proponuje, by hulajnogi jeździły ścieżkami rowerowymi i miały ograniczenie prędkości do 25 km/h.

Marek Bauer z wydziału inżynierii lądowej Politechniki Krakowskiej jest zdania, że sama regulacja przepisów nie wystarczy.

"Ścieżki rowerowe tworzone są po to, by poruszać się głównie rowerami. Może się okazać, że ta infrastruktura rowerowa, zwłaszcza w centrum miasta, będzie po prostu niewystarczająca" - ocenia Bauer.

Pozostaje kwestia prędkości. Hulajnogi nie posiadają prędkościomierza. Prędkość więc mogłaby kontrolować jedynie policja.

"Urządzenie pozwala na pomiar prędkości od 0 do 320 km/h. Wysyła wiązkę laserową do mierzonego pojazdu i na podstawie czasu powrotu tej wiązki oblicza prędkość pojazdu" - mówi Kamil Styrna z małopolskiej drogówki.

Trudno jednak sobie wyobrazić, że policja będzie stała przy ścieżkach rowerowych i badała prędkość hulajnóg. Zdaniem Marcina Hyły ze stowarzyszenia Miasta dla rowerów na ścieżkach rowerowych znajdzie się miejsce dla hulajnóg, ale to jednak chwilowa moda.

"Moim zdaniem hulajnogi elektryczne to zjawisko warszawskie. Poza Warszawą występuje w ograniczonym stopniu i myślę, że zniknie za dwa, trzy lata".

Jego zdaniem za kilka lat hulajnogi w ruchu drogowym będą tylko prywatne i będzie ich mniej niż obecnie. 

Jeśli proponowane przepisy wejdą w życie, uregulują też kwestię porzucania hulajnóg w miejscach w których te utrudniają ruch pieszych i rowerzystów.

 

 

(Katarzyna Maciejczyk/łk)

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.