27 i 28 kwietnia o godzinie 18:30 zobaczymy m.in. „Zaproszenie do tańca” – do muzyki „Walca Es-dur” op. 18 nr 1 Fryderyka Chopina. Choreografię ułożyła Zofia Rudnicka, ikoniczna postać polskiego baletu, która w ostatnich latach przygotowywała dla Opery Krakowskiej m.in. choreografię do „Traviaty” w reżyserii Krzysztofa Nazara. W „Révérence” numery współczesne będą przeplatały się z klasycznymi. Zobaczymy fragmenty z baletów: „Korsarz” Mariusa Petipy czy  „Konik Garbusek” Arthura Saint-Léon. Zespół Opery przypomni również fragmenty prezentowanej na krakowskiej scenie współczesnej choreografii Emila Wesołowskiego do  „Carmina Burana” Carla Orffa. 

Zespół baletowy Opery wykona również choreografię „Bolera” Maurice’a Ravela, autorstwa Katarzyny Aleksander-Kmieć. Choreografia ta będzie nową propozycją, przygotowaną specjalnie na wieczór „Révérence”. Będzie ją można obejrzeć w drugiej części, w której zaprezentują się także zaproszeni goście – wybitni soliści z zagranicy.  Na scenie Opery Krakowskiej zobaczymy Joy Annabelle Womack -  drugą w historii Amerykankę, która podpisała kontrakt z Baletem Teatru Bolszoj. Na scenie będzie jej towarzyszył Mikhail Martynyuk, solista Baletu Kremlowskiego. 

 W „Révérence” wystąpią artyści zespołu baletu Opery Krakowskiej, a w partiach solowych zatańczą między innymi: Julia Galambos, Gabriela Kubacka, Mizuki Kurosawa, Mariana Morfin-Sanchez, Malika Tokkozhina, Maciej Pluskowski, Dzimitry Prokharau, Yauheni Yatskevich. Kierownictwo artystyczne nad przedstawieniem sprawuje Elena Korpusenko, kierownik Baletu, opieki pedagogicznej podjęły się Katarzyna Aleksander-Kmieć i Liubov Bakhareva. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła, a Dariusz Pawelec odpowiada za reżyserię światła  

Międzynarodowy Dzień Tańca jest świętem ustanowionym w 1982 roku przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego pod auspicjami UNESCO. Święto przypada 29 kwietnia, w rocznicę chrztu Jeana-Georges’a Noverre’a (1727–1810), jednego z prekursorów europejskiej sztuki baletowej, autora słynnych „Listów o tańcu i o baletach”, których rękopis podarowany królowi Stanisławowi Augustowi znajduje się do dziś w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. 

 

 

 

 

Ewa Szkurłat/ mat. prasowe