Księga zapisana przez niemłodego już apostoła na greckiej wsypie Patmos na Morzu Egejskim. Trudno powiedzieć pod wpływem jakich dramatycznych duchowych przeżyć powstała ten wstrząsający tekst.
Czy autorem był tylko Jan, czy też tekst był redagowany przez jego uczniów? Jaka jest najważniejsze przesłanie Apokalipsy? Nad tym zastanawia się w swoim mini-wykładzie krakowski dominikanin.
Początkowa część Apokalipsy to zbiór listów do różnych chrześcijańskich wspólnot. W kolejnym spotkaniu z tekstem Apokalipsy św. Jana ojciec Jan Andrzej Kłoczowski analizuje listy św. Jana do chrześcijan w Laodyceji, miasta w Azji Mniejszej, dzisiejszej Turcji.
Było to ważne miasto, znajdujące się na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych. Mieszkańcy zajmowali się produkcją i handlem, cenionej w tamtych czasach, czarnej wełny, byli więc ludźmi zamożnymi. To do nich św. Jan zwraca się znanymi słowami: "bodaj byś był zimny albo gorący, a nie letni".
W 3 odcinku, m.in. o tym jak rozumienie tekstu Apokalipsy św. Jana pomaga w rozumieniu współczesnej kultury, a nawet architektury.
W 4 odcinku m.in. o Księdze zapieczętowanej na siedem pieczęci.
W 5 odcinku m.in. o symbolice Baranka i Ofiary.
Kolejny fragment rozważań o Apokalipsie św Jana. O. Kłoczowski tłumaczy, dlaczego zainteresował się tą jedną z najtrudniejszych ksiąg Nowego Testamentu. Jak zwraca uwagę, Apokalipsa ma wiele aktualnych odniesień…
Już słowo „apokalipsa” wywołuje dreszcz trwogi. O. Jan Andrzej Kłoczowski tłumaczy, dlaczego przekaz św. Jana nie ma wiele wspólnego ze współczesnymi obrazami popkultury, takimi jak na przykład horrory czy filmy katastroficzne.
Apokalipsa to nie tylko budzące grozę obrazy. To również teksty niosące krzepiący, jasny przekaz. W księdze XII św. Jan mówi o „kobiecie odzianej w słońce”. Kim jest ta kobieta? O tym w kolejnych rozważaniach O. Andrzeja Kłoczowskiego, poświęconych analizie tego najbardziej niejednoznacznego tekstu Nowego Testamentu.
Kolejna interpretacja na temat Apokalipsy św. Jana. Tym razem o. Kłoczowski odsłania ciemne karty pism Ewangelisty. W XII rozdziale czytamy, budzące trwogę opisy Wielkiej Nierządnicy, czyli Wielkiego Babilonu. Jak tłumaczyć te symbole odnoszące się do obecności zła w historii?
To ostatni, XXII rozdział Apokalipsy. Ciemne obrazy zostają zastąpione przez czyste i rozświetlone znaki przyjścia Chrystusa.
O. Jan Andrzej Kłoczowski próbuje patrzeć na proroctwa św. Jana zarówno oczami pierwszych chrześcijan, jak i szuka, co mogą znaczyć te symbole dla nas w XXI wieku.
Apokaliptyczne myślenie o Apokalipsie jest nam koniecznie potrzebne do uniknięcia apokalipsy. Świadomość końca, domaga się od nas poczucia odpowiedzialności za naszą kulturę i cywilizcję.
O. Jan Andrzej Kłoczowski, w swoim niedzielnym miniwykładzie przywołuje refleksję Leszka Kołakowskiego. Myśl Kołakowskiego będzie swego rodzaju wstępem do kolejnego cyklu rozważań krakowskiego dominikanina poświęconego odpowiedzi na pytanie: Kim jest Jezus Chrystus? O. Jan Andrzej będzie analizował teksty różnych filozofów, szukając w nich odpowiedzi na postawione fundamentalne pytanie.
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z
opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 –
recepcja), a także na nasz profil na
Facebooku oraz
Twitterze
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.