Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Prezydent Krakowa o referendum ws. obszaru SCT: "To nie wchodzi w grę"

  • Ola Sobczak
  • date_range Czwartek, 2025.01.23 18:52 ( Edytowany Czwartek, 2025.01.23 19:31 )
Krakowianie powinni móc się wypowiedzieć na temat tego, jaki obszar obejmie Strefa Czystego Transportu - to stanowisko rady dzielnicy Stare Miasto. Radni przyjęli uchwałę z wnioskiem do prezydenta Krakowa o przeprowadzenie referendum. Aleksander Miszalski odpowiada: "żadnego referendum nie będzie".

Strefa Czystego Transportu. / fot. EW

Radni chcą, żeby mieszkańcy zabrali głos w sprawie obszaru SCT

Zgodnie z projektem Strefa Czystego Transportu ma objąć cały Kraków, ale ten plan wzbudza ogromne emocje i sprzeciw wśród mieszkańców.

Będą wielkie zmiany w Strefie Czystego Transportu? Szykuje się... złagodzenie uchwały Będą wielkie zmiany w Strefie Czystego Transportu? Szykuje się... złagodzenie uchwały

W najbliższym czasie na biurko prezydenta Krakowa trafi uchwała dotycząca przeprowadzenia referendum. Radni dzielnicy Stare Miasto chcą, żeby mieszkańcy mogli się wypowiedzieć na temat obszaru, który miałaby objąć strefa. Projekt zakłada wprowadzenie ograniczeń dla samochodów na terenie całego Krakowa.

Referendum nie może dotyczyć tego, czy wprowadzić Strefę Czystego Transportu, czy nie, z przepisów ustawowych wynika, że taka strefa ma być wprowadzona. Natomiast to, czego może dotyczyć, to jest na przykład kwestia obszaru, bo tego już żadne przepisy nie precyzują. Przykładowo w Warszawie 7% powierzchni miasta zajęte jest pod Strefę Czystego Transportu, a w Krakowie proponuje się, żeby to był albo cały Kraków, albo ponad 90 procent

- wyjaśnia Jan Hoffman, przewodniczący rady dzielnicy Stare Miasto.

"Żadnego referendum nie będzie"

Prezydent Aleksander Miszalski nie bierze pod uwagę możliwości przeprowadzenia referendum w sprawie obszaru SCT.

Takie referendum nie wchodzi w grę, dlatego, że Strefa Czystego Transportu, która miałaby się ograniczać do ścisłego centrum, w ogóle nie spełniłaby swoich celów. Dla większości mieszkańców smog jest jednym z najważniejszych problemów dalej do zwalczania. Strefa Czystego Transportu jest potrzebna i jest potrzebny jej realny wpływ na zdrowie mieszkańców, ograniczenie ruchu samochodowego starych aut

- tłumaczy prezydent Miszalski.

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

Radni Krakowa przyjęli uchwałę o SCT w 2022 r., ale nie weszła ona w życie, ponieważ Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził jej nieważność. Sąd znalazł w niej wady, do których zaliczył m.in. brak jasnego określenia granic SCT. Wyrok jest nieprawomocny, bo na postanowienie WSA wpłynęła skarga kasacyjna do NSA.

Od grudnia 2021 r. do czerwca 2024 r., w związku z SCT Zarząd Transportu Publicznego zawarł z kontrahentami umowy opiewające na ok. 1,3 mln zł brutto. Ponad 900 tys. z tej kwoty stanowiło przygotowanie informatycznego systemu do obsługi SCT, były to także umowy dotyczące promocji SCT.

SCT w Krakowie miała obowiązywać w całym mieście. Do strefy nie mogłyby wjechać samochody osobowe i ciężarowe, które nie spełniają normy co najmniej Euro3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli normy co najmniej Euro5.

17 stycznia zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie Strefy Czystego Transportu. Mieszkańcy złożyli prawie 18 tysięcy uwag do projektu.

Zgodnie z planem SCT ma zacząć obowiązywać w Krakowie 1 lipca.

Tematy:
Źródło: opracowanie własne
Autor:
Ola Sobczak

Opracowanie:
Justyna Polewska-Nowicka

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (16)

P
Poirytowany
2025-01-25
Po wejściu w życie tej dziadowskiej strefy , pierwszego dnia ze smogiem ludzie powinni ruszyć do urzędu miasta i siłą wykopać prezydentów, radnych i innych odpowiedzialnych za wciągnięcie ludzi w koszty, utrudnienie życia i obniżenie jego poziomu (poprzez wykluczenie komunikacyjne).
G
Geograf
2025-01-25
Znowu podajcie nieprawdziwe wymagania dla stc. Obecnie mowa jest o euro 4 dla benzyny i 6 dla diesla! To duża różnica. Oj boją się referendum. Mam nadzieję że ludzie ich zablokują a najlepiej rozdepczą.
A
Adam
2025-01-25
Prezydent nie słucha głosu mieszkańców. Jest arogancki oraz kłamie. Mam nadzieję, że jego kadencja skończy się jeszcze przed wyborami.
O
Oli
2025-01-24
Megalomania lewackiej Europy przeraża. Kto tym steruje, bo na pewno nie obywatele EU?
B
Bartek
2025-01-24
Wiadomo, PO jest partią, która dba głównie o bogatych, których stać na wymianę samochodu. Dba też trochę o własnych funkcjonariuszy, których stać na 6 tysięcy złotych rocznie za prawo wjazdu do Krakowa np Oplem Omegą lub Mercedesem G z 1999 roku. Jednak seicento z 1999 roku już nie wjedzie bo nim jeżdżą ubodzy bez urzędów. Ktoś powie, że można kupić sprawny samochód z LPG z EURO 4 za 10 tysięcy. Czyli ktoś kto zarabia najczęściej występującą w budżetówce pensje 4500 netto ma nie jeść nie mieszkać, nie karmić dzieci, tylko kupować samochód, żeby karmić chińskie i amerykańskie firmy, które jak tak dalej pójdzie będą głównymi sprzedającymi samochody w UE z powodu drogiej energii i handlu emisjami. Każdy kupiony za 10 tysięcy stary samochód powoduje, że ktoś inny kupi następny za 30 tysięcy a firma nowy za 100 tysięcy. Nikt nie patrzy na to jak trudno jest ugasić baterie samochodu a co gorsza autobusu elektrycznego, który może wjechać do strefy. Straż Pożarna jest wyposażana w kontenery do przykrywania płonących elektryków ponieważ ich baterie wytwarzają podczas pożaru temperaturę jak w piecu hutniczym. Płonąca bateria stapia blachę samochodu.
W
Wyborca
2025-01-24
Poglądy lewackie to i decyzję podobne, teraz widać to w dzialaniu.
O
Okoń
2025-01-24
Ile w tym ekologii a ile lobbingu i biznesu? Sct wycina auta nie według faktycznego emitowanego poziomu zanieczyszczeń tylko tabelek i norm stworzonych przez urzędasków. Kto na tym zyska a kto straci? Od czego są badania techniczne? Dlaczego CNG jest eko a LPG już nie choć wyniki testów mówią co innego? "Mieszalski" chyba wyjedzie na taczkach, przynajmniej będzie eko.
PJZL
Pan Józek z lasu
2025-01-24
Jeżeli nie ma konkretnych wytycznych jaki obszar ma obowiązywać ta strefa dla bogaczy, to dlaczego radni-nieporadni i prezydent Krakowa chcą wprowadzić praktycznie na całym terenie miasta SCT. Zrobić jak chcą mieszkańcy czyli okolice ścisłego centrum. A mieszkańców proszę przy następnych wyborach zastanowić się kto ma ich reprezentować i czy będzie działał na ich rzecz, czy wręcz przeciwnie.
K
KON-STY-TUC-JA
2025-01-24
Ot demokraci. Proponuję w takim razie referendum na inny temat: Czy SCT powinna objąć obszar 1 centrymetr x 1 centymetr powierzchni znajdującej się wewnątrz katedry wawelskiej. Z przepisów ustawowych chyba nie wynika, że wprowadzenie takiej strefy jest zakazne?
WPPK
Władca Pierścieni: Powrót Króla
2025-01-24
SCT
Strefa Ciągnięcia Trybutu
2025-01-24
Nawet całkowity zakaz ruchu samochodowego w całym Krakowie nie da żadnego "realnego wpływu" jak to mówi Miszalski. To nie samochody robią smog, tylko syf generowany w zimowym sezonie grzewczym. Trzeba być ćwierćinteligentem albo zakłamanym bufonem, żeby tego nie dostrzec. Panie Miszalski, to czy w takim razie strefa dopuszczająca wjazd wszystkich aut po uiszczeniu haraczu "spełni swoje cele" i będzie miała "realny wpływ na zdrowie mieszkańców"? Nie ośmieszaj się pan...
P
Ppp
2025-01-24
Prezydentowi chyba coś się pomyliło: JEGO celem powinno być służenie mieszkańcom oraz ich ochrona przed szkodliwymi pomysłami. Skoro mieszkańcy nie chcą SCT, a uprzejmie doradzają ograniczenie jej do obszaru Rynku Głównego - on ma to po prostu WYKONAĆ. Pozdrawiam.
X
xD
2025-01-24
Miszalski plecie głupoty. Żadna strefa nie spełni oczekiwań dot. zmniejszenia emisji. Bo nie tu leży problem. Zabudujcie bardziej miasto i korytarze wietrzące jeszcze bardziej, zakorkujcie miasto na całego.... To na pewno "pomoże". Ile razy jest tak, że ruch znikomy, a pomiary na czerwono... Bo okoliczne gminy dymią na całego, bo lotnisko - a nie, o tym nie można mówić... Ale auta winne. Tylko wyeliminowanie starszych aut, których i tak jest coraz mniej nic nie pomoże. Ludzie co robią interes w Krakowie zmianę auta doliczą do kosztów i podwyżki będą jedynym efektem SCT. Potem płacz, że hydraulik to za wizytę wiał 700 zł, a w sumie nic nie zrobił.
TJ
Taki jeden
2025-01-24
ETO stwierdził, że wszelkie SCT są niezgodne z prawem europejskim.
MSM
macie swojego Miszala
2025-01-24
Macie ludzie swojego Miszalskiego. Wszyscy myśleli, że to będzie prezydent, który stanie za ludźmi i za ich sprawami. Niestety on woli uciszyć ludzi kiedy krzyczą, że nie chcą czegoś co im nie będzie służyć. Urzędasy zapomnieli, ze to oni są dla ludzi, a nie na odwrót. Najpierw wprowadzą SCT, a później kolejne kroki zabierania wolności obywatelskich. Dostaniecie tyle na ile pozwoli wam "najwyższa władza" w urzędzie...
SDK-MMNDS
Strefa Dojenia Krakowian - mieszkańcy mówią: NIE dla SCT
2025-01-23
Kraków NIE MA obowiązku wprowadzania Strefy Wykluczenia komunikacyjnego nazywanej SCT . . . . Miszalski przed wyborami obiecywał , że spełni wolę mieszkańców odnośnie SCT , a po wyborach z nich zakpił urządzając "fake-konsultacje" (pytając np. co to jest nowe auto) . . Na dodatek gdy okazało się, że MIESZKAŃCY są PRZECIW SCT w Krakowie , to rzucił znacznie bardziej restrykcyjną propozycję, zamiast posłuchać mieszkańców i odstąpić od SCT raz na zawsze . Skoro jest takim zwolennikiem demokracji i chce działać zgodnie z wolą mieszkańców to niech ich zapyta w REFERENDUM zadając podstawowe pytanie : „Czy jesteś za istnieniem Strefy Czystego Transportu w Krakowie ? ” a następnie zrealizuje ich wolę . . . DEMOKRACJA a NIE TYRANIA UMK !!!

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię