Jak mówi pani Urszula, która zrozpaczona napisała niedawno do Radia Kraków: - Usłyszałam, że w Tauron Arenie są długie kolejki, pojechałam więc do Prokocimia. Byłam bardzo słaba, w bardzo złym stanie. Tam było ok. 40 osób stojących w deszczu. Ja się nawet ucieszyłam, kiedy ktoś do nas wyszedł i powiedział, że dostaną się tylko ci, którzy byli zarejestrowani. Reszta nawet nie miała na co czekać. Ucieszyłam się, bo miałam wrażenie, że za chwilę będę leżeć w tej kałuży, byłam tak słaba. Pani Urszuli udało się ostatecznie zrobić test w punkcie drive thru przy Tauron Arenie po 5 godzinach oczekiwania w kolejce. Czekała jednak wewnątrz samochodu. Niektórzy nie chcą spędzać tyle czasu w kolejce i rezygnują w ogóle ze zrobienia testu.

Punkty wymazowe dla osób, które muszą wykonać test w kierunku COVID-19

Małopolski oddział Narodowego Funduszu Zdrowia rekomenduje, żeby wymazy były wykonywane po wcześniejszej rejestracji - przyznaje  rzeczniczka, Aleksandra Kwiecień: - Mimo wszystko zalecamy dzwonienie i umawianie się telefoniczne, m.in. po to, żeby nie czekać na pobranie wymazu dłużej, niż jest to konieczne. Zdecydowana większość punktów wydłuża godziny pracy. W tej chwili dążymy do zwiększenia ich liczby. Liczymy też na wsparcie ze strony żołnierzy. Zapowiedział to minister zdrowia.

Jednak w punkcie drive thru przy Tauron Arenie nadal będzie obowiązywała zasada "kto pierwszy, ten lepszy" - przyznaje Tomasz Anyszka z firmy Diagnostyka: Po pierwsze trzeba zapewnić obsługę telefonów. To wymaga ludzi do pracy, a tych jest teraz mniej. Po drugie nie stosujemy umawiania, bo trudno nad tym zapanować. Przy drive thru to jest niemożliwe, ponieważ zmiana w kolejce wymaga manewrów samochodowych. Trudno jest komuś powiedzieć: pan się nie umówił wcześniej, teraz ten pan, który jest 5 aut dalej w kolejce. To byłoby kontrproduktywne, gdyż byśmy wtedy obsłużyli mniej osób.

Rzecznik ministerstwa zdrowia Wojciech Andrusiewicz przekonuje, że testów będzie więcej: - Naszym celem jest rozładowanie wszelkich kolejek w punktach drive thru. Wydłużamy godziny ich pracy. NFZ przedstawił informację z wyceną każdej dodatkowej godziny pracy.

Tomasz Anyszka z Diagnostyki przyznaje, że np. punkt przy Tauron Arenie mógłby pracować nawet przez całą dobę i pobierać 400 wymazów, podczas gdy teraz pobiera 120, ale: - Niestety, sytuacja wymknęła się spod kontroli w całym kraju. Nie ma laboratoriów, które byłyby wydolne i obsłużyły wszystkich, którzy oczekują. W związku z tym my wiedząc, jakie są możliwości w konkretnych laboratoriach, każdego dnia dostosowujemy do tego ilość pobranych próbek. Moglibyśmy pracować nawet całą dobę, gdybyśmy wiedzieli, że będziemy mogli te badania wykonać.

Tomasz Anyszka przestrzega też przed korzystaniem z pakietów wysyłkowych do pobrania wymazu przez pacjenta w domu i odesłania do firmy. Zdaniem pełnomocnika firmy Diagnostyka skuteczne pobranie wymazu przez samego pacjenta z własnego gardła jest niemożliwe i wątpliwe pod względem prawnym. Bo skąd ma być wiadomo, że dana próbka rzeczywiście pochodzi od osoby, która ją przesłała.

W Małopolsce sytuacja zmienia się dynamicznie. W środę wreszcie został uruchomiony drugi punkt w ponad 100-tysięcznym Tarnowie. Działa przy ulicy Westerplatte 27. Dzień wcześniej zaczął działać punkt w Wierzchosławicach. NFZ zapowiada, że jeszcze w tym tygodniu utworzony zostanie kolejny punkt wymazowy w Nowym Sączu. Do tej pory działał tylko jeden, w szpitalu Śniadeckiego. Diagnostyka z kolei zapowiada uruchomienie w kolejnym tygodniu następnego punktu drive thru w Krakowie, zgodnie z zasadą "kto pierwszy, ten lepszy". Za to szpital w Brzesku postanowił przejść na system z rejestracją w punkcie drive thru, ponieważ tworzyły się długie kolejki samochodów, a pacjenci i tak dzwonili do szpitala, blokując linie telefoniczne.

 

Bartłomiej Maziarz/sp

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.