Radio Kraków

recenzje filmowe

Odsłaniamy całą prawdę o melodramacie

  • date_range 2017-03-10
„Przeminęło z wiatrem” Victoria Fleminga czy „Strefa nagości” Urszuli Antoniak? W „Kinowyprawach” w Radiu Kraków rozbrajamy melodramat. Całą prawdę o tym, co kryje się za łzawymi i wyidealizowanymi historiami o romantycznej miłości, w których kobiety kochają do szaleństwa, ale nieszczęśliwie, odsłoni filmoznawczyni UJ, badaczka teorii zmysłów i wprawna poskromicielka gatunku – Marta Stańczyk. Opowiemy m.in. o ukrytej pod płaszczem konwencji ideologii, która jest kluczem do zrozumienia motywacji bohaterek i o twórcach, którzy podejmują z nią wyrafinowaną grę.

Co nowego przyniesie trzeci sezon "Miasteczka Twin Peaks"?

  • date_range 2017-03-10
Kiedy jedni podsumowują rok w kinie, my w "Kinowyprawach" w Radiu Kraków wybiegamy w przyszłość i rozmawiamy o nadchodzącym, trzecim sezonie "Miasteczka Twin Peaks". Gościem programu jest Bolesław Racięski; filmoznawca i współtwórca podcastu Ścieżka Dźwiękowa. Jakie wyzwania stają przed twórcami? Czy trzeci sezon "Twin Peaks" powtórzy sukces pierwszej serii? I czy pokochają go współcześni fani "Gry o tron"?

Urszula Wolak poleca: T2: Trainspotting

  • date_range 2017-03-10
Dwadzieścia lat temu szwendali się po ulicach Edynburga w wypłowiałych trampkach, kradli co popadnie i ładowali w żyłę działkę heroiny. Zdarzało się nawet, że nurzali się we własnych ekskrementach, a na tzw. tripie (oznaczającym psychofizyczną utratę kontaktu z rzeczywistością pod wpływem narkotyków) zapadali się pod ziemię lub nurkowali w kanalizacji. Uzależnieni od prochów byli wyrzutkami społeczeństwa, którzy – zamiast lukrowanego popu – słuchali Iggiego Popa, Lou Reeda, i Davida Bowie kontestując tym samym podobnie, jak ich poprzednicy w latach sześćdziesiątych, zastaną rzeczywistość – a przede wszystkim bezmyślny konsumpcjonizm lat 90. w Wielkiej Brytanii.

Urszula Wolak poleca: „Moonlight”

  • date_range 2017-03-03
„Moonlight” Barry'ego Jenkinsa został uznany przez Amerykańską Akademię Filmową za najlepszy film minionego roku. Dzieło nagrodzono Oscarami również w innych kategoriach, takich jak „scenariusz adaptowany” oraz „drugoplanowa rola męska”. Przyznane mu prestiżowe statuetki to jednak nie jedyny powód, dla którego warto zobaczyć film Jenkinsa. I bez tych nagród „Moonlight” pozostaje po prostu wielkim kinem w najczystszej postaci, które – co jest jego największą zaletą – wcale nie sili się na to, by komukolwiek udowodnić swą wielkość.

Urszula Wolak poleca: „Milczenie”

  • date_range 2017-02-24
Martin Scorsese, zgłębiający temat chrześcijańskiej wiary w „Milczeniu”, stawia wiele arcytrudnych pytań, ale jego film nie przynosi na nie upragnionych odpowiedzi. Sens wiary (i wynikająca z niej konieczność ewangelizacji innowierców) pozostaje bowiem u Scorsese niezgłębiony, tak jakby był niemożliwy do intelektualnego ogarnięcia. Chrześcijańskie, oręże walki o nawrócenie bałwochwalców – w postaci języka, symboli czy oświeceniowych umysłów z zachodniej Europy – zawodzi w starciu z rdzennymi mieszkańcami XVII-wiecznej Japonii. „Na bagnie bowiem, nic nowego nie urośnie” – mówią bohaterowie filmu Scorsese. Ale czy rzeczywiście prawie trzygodzinny seans „Milczenia” doprowadza do podobnej konstatacji? Sam reżyser zadedykował przecież swoje dzieło wszystkim chrześcijanom żyjącym w Japonii i ich pasterzom. Ci ostatni są też głównymi bohaterami „Milczenia”.

Urszula Wolak poleca: „To tylko koniec świata”

  • date_range 2017-02-17
Xavier Dolan rozpoczyna swój najnowszy film od trzęsienia ziemi. Główny bohater, trzydziestokilkuletni Louis (Gaspard Ulliel) wyznaje, że dni jego życia są dawno policzone. Wraca więc po dwunastu latach nieobecności do rodzinnego domu, by – podczas obiadu, bądź przy deserze – oznajmić najbliższym o czyhającej na niego śmierci. Tak po prostu.

Urszula Wolak poleca: „Jackie”

  • date_range 2017-02-10
Apetyt na film Pablo Larraina rozpala przede wszystkim – nominowana do Oscara za tytułową rolę pierwszej damy Ameryki – Natalie Portman. Nie spodziewajcie się jednak, że grana przez nią Jacqueline Kennedy odsłoni wreszcie całą prawdę o burzliwym związku z prezydentem, który zginął z rąk zamachowca w Dallas w 1963 roku. To niezwykle wyważona i wyciszona wręcz opowieść o budowaniu mitu prezydenckiej pary, o wykalkulowanej konieczności życia za fasadą ideału kształtującego w społeczeństwie przekonanie o wyjątkowości, doniosłości, sile, odwadze, niezłomności i dumie Ameryki – kraju, który nigdy nie upada, a jeśli nawet, to szybko się podnosi.

Urszula Wolak poleca: „Toni Erdmann”

  • date_range 2017-01-27
Jeżeli jakikolwiek film zdołał Was trochę rozbawić, na tym będziecie śmiać się do rozpuku. Jeśli jakiekolwiek film doprowadził Was do wzruszenia, na tym łzy będą się lać strumieniami. „Toni Erdmann”, bo o nim mowa, działa bowiem, jak dobrze prosperująca fabryka produkująca emocje, a reżyserka Maren Ade osiągnęła mistrzostwo w ich sprzedaży. Nie jest ona jednak wyrachowanym handlowcem. Swych bohaterów – nośników emocji – darzy bowiem wielką sympatią i zrozumieniem.

Urszula Wolak poleca: „Já, Olga Hepnarová”

  • date_range 2017-01-20
10 lipca 1973 rok. Praga. Olga Hepnarová wjeżdża ciężarówką w tłum ludzi stojących na przystanku. Zabija osiem osób, dwanaście ciężko rani. Za swój czyn zostaje ukarana karą śmierci. Była ostatnią kobietą, na której wykonano taki wyrok w Czechosłowacji. Miała wtedy 24 lata. Kazda i Weinreb stanęli w jej obronie, kręcąc opowieść o Hepnarovej, która w niechlubny sposób zapisała się na kartach historii Czech. Obrona twórców jest jednak mało przekonująca.

Najnowsze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię