O festiwalu rozmawiamy w magazynie Koło Kultury we wtorek 11 maja po 21.05.

28 maja w galeriach, w muzeach, w plenerze i w internecie wystartuje 19. Miesiąc Fotografii. Formuła tegorocznej edycji będzie pod każdym względem otwarta: na nowe formy prezentacji, nową publiczność i nowe tematy.

- Naszą ambicją jest, by festiwal w coraz większym stopniu stawał się platformą współpracy, miejscem eksperymentu, przestrzenią otwartą pod każdym względem. Będziemy więc odchodzić od monumentalnych, hermetycznych narracji na rzecz mikrohistorii i osobistych spotkań. Dobre spotkanie, prezentacja, projekcja lub akcja mogą mieć taką samą siłę oddziaływania jak klasyczna wystawa, dlatego wystawy będą raczej pretekstem do dyskusji, a nie celem samym w sobie. – mówią Joanna Gorlach i Tomasz Gutkowski z Fundacji Sztuk Wizualnych organizującej Miesiąc Fotografii.

Przykładem takiego podejścia będzie wystawa zat. Powaga sytuacji (kuratorowana przez Agnieszkę Rayss i prezentowana w Cricotece), ukazująca, jak rzeczywistość społeczna staje się tworzywem artystycznym i narzędziem buntu (od klasyków takich jak Łódź Kaliska po projekty młodych twórców, jak Agnieszka Sejud, Krzysztof Powierża, Dominika Gęsicka), istotnym jej elementem będzie program wydarzeń edukacyjnych, aktywizujących, uczestniczących – realizowanych wspólnie z partnerami, Cricoteką oraz Muzeum Fotografii w Krakowie.
Wystawa wynikająca z politycznych i społecznych napięć, pokazując moc protestu, w przewrotny sposób opowiada o naszym nowym świecie, używając obrazów, narzędzi, motywów przetwarzających to, co pozornie banalne lub nudne, oklepane czy pospolite, w gest sprzeciwu.

W Muzeum Manggha zagości obszerny (ponad 700 prac) wybór fotografii Tomasza Machcińskiego – geniusza sztuki naiwnej, autora wyjątkowej kolekcji autoportretów kreacyjnych tworzonych w domowych atelier od lat 60. do dzisiaj. Machciński wciela się w bohaterów popkultury – postacie historyczne i wymyślone – przekraczając ograniczenia związane z własną cielesnością i chorobą. Będzie to pierwsza tak duża prezentacja jego twórczości, obejmująca zdjęcia z lat 2006–2018.

Tegoroczną rezydentką festiwalu będzie Ada Zielińska, wschodząca gwiazda polskiej fotografii, która w Galerii Szara pokaże zrealizowany dla Miesiąca Fotografii projekt komentujący sytuację finansową artystów na przykładzie projektów niezrealizowanych z powodu braku środków (zaczynając od swojej pierwszej propozycji dla Miesiąca Fotografii, która nie powstała). Z kolei zamiłowanie organizatorów festiwalu do archiwów ujawni się w projekcie Marty Bogdańskiej zatytułowanym ZMIENNOKSZTAŁTNE, opowiadającym o historii współczesnej z punktu widzenia zwierząt (od gołębi szpiegowskich po niedźwiedzia Wojtka).

Sekcja ShowOFF pozostanie inkubatorem dla młodych talentów, bo zainteresowanie nią nie maleje (blisko 500 zgłoszeń z 40 krajów), a efekty są znakomite. Dość powiedzieć, że laureatki dwóch z ostatnich trzech edycji Paszportów „Polityki” w kategorii Sztuki wizualne – Diana Lelonek i Weronika Gęsicka – debiutowały w Krakowie. Zmienia się jednak formuła ShowOFF-u – finałowe wystawy, realizowane we współpracy z zaproszonymi kuratorami (Tomasz Lazar, Silvia Pogoda, Bartosz Flak), zostaną pokazane inaczej niż w ostatnich latach – nie zbiorowo w Tytano, lecz indywidualnie w krakowskich galeriach. Jedna z wystaw zostanie zaprezentowana w Muzeum Fotografii w Krakowie, które jest także tegorocznym partnerem merytorycznym festiwalu.

Przyzwyczailiśmy się już, że uczestnicy Sekcji ShowOFF mimo młodego wieku formułują niezwykle dojrzałe, oryginalne wypowiedzi artystyczne. Tomasz Kawecki snuje intymną opowieść o duchach i zjawach zamieszkujących dom, w którym się wychował, oraz sąsiadujący z nim las. Do siły dziecięcych wspomnień odwołuje się też Jagoda Valkov, która w twórczy sposób opowiada o wychowywaniu się w katolickim ruchu maryjnym. Nowe spojrzenie na cielesność i erotykę proponuje Bartosz Wajer, który w swojej pracy bada relacje obrazu i pożądania. Laureaci Sekcji ShowOFF poruszają także aktualne tematy polityczne: w projekcie Mariny Istominy są to rozgrywki polityków, które doprowadzają do katastrofalnych pożarów syberyjskiej tajgi, a u Jędrzeja Nowickiego – doświadczenia z protestów prodemokratycznych w Białorusi.

Wkładem organizatorów w przywracanie wiary w fotografię jako narzędzie opowiadania o świecie, ale i zmieniania go, będzie seria wydarzeń poświęconych współczesnemu reportażowi.

Kolejnym przykładem „otwarcia” jest Sekcja Fringe, dotychczas zbierająca – bez selekcji – propozycje nadsyłane organizatorom. Fringe od tego roku będzie przestrzenią eksperymentu oraz wymiany wiedzy i doświadczeń – do współpracy zaproszono studentów najważniejszych polskich uczelni artystycznych, a także grupy fotograficzne i aktywistów.

---
Miesiąc Fotografii w Krakowie finansowany jest ze środków Urzędu Miasta Krakowa oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

28.05–27.06.2021
www.photomonth.com


jn/mat.prasowe