Kolejką w górę

Kolej linową na Kasprowy Wierch budowano w latach 1935-1936. To jedyna w Polsce kolej wysokogórska. Zwiedzający przemierzają w wagonach trasę mierzącą 4 kilometry z przesiadką na Myślenickich Turniach. W czasie podróży można podziwiać widok na Tatry Wysokie i Zachodnie, a także na miasto Zakopane. Kursowanie kolejki jest uzależnione od pogody. Przy silnym wietrze lub oblodzeniu - przejazdy są wstrzymane.

Jej wysokość - pogoda

Ze szczytu Kasprowego Wierchu obserwacje prowadzone są od 1938 roku. Dyżurny co godzinę przekazuje dane w postaci depeszy SYNOP do centrali w Warszawie, a co trzy godziny - na cały świat. Zawiera ona informacje dotyczące temperatury, ciśnienia, wiatru, opadów czy pokrywy śnieżnej. Ponadto, badane jest stężenie gazów cieplarnianych. Samo obserwatorium to najwyżej położony budynek w Polsce.

Pieszo i na nartach

Z Kasprowego Wierchu można wyruszyć w piesze wędrówki kilkoma szlakami. Czerwony szlak wiedzie na Czerwone Wierchy czy Świnicę, natomiast żółty na Halę Gąsienicową. Początkujący turyści powinni jednak poczekać do wiosny, bo zima na Kasprowym do narciarzy. Ośrodek z uwagi na położenie w Tatrzańskim Parku Narodowym, nie jest sztucznie naśnieżany ani oświetlony.
Skarby Małopolski w Radiu Kraków, sobota 27 stycznia o 18:05. Goście audycji: Marcin Kucharski, kierownik kolei Kasprowy Wierch - Polskie Koleje Linowe oraz Paweł Parzuchowski z IMGW-PIB Zakopane.