Koleje Małopolskie wybrały firmę, której oferta jako jedyna z sześciu mieściła się w zakładanym kosztorysie 21 milionów złotych. Teraz trzeba jednak czekać na ewentualne odwołania i umowę będzie można podpisać dopiero 28 sierpnia.

- Zakładamy optymistycznie, że 1 września ruszy nowa komunikacja. Przewoźnik przekonuje, że jest przygotowany. Gmina Tarnów jest przygotowana finansowo. Jak nic się nie wydarzy, 1 września może ruszyć komunikacja gminna. Mogą być przesunięcia o kilka dni, ale to maksymalnie tydzień-dwa - tłumaczy wójt Gminy Tarnów Grzegorz Kozioł.

Kozioł przekonuje, że zorganizowanie komunikacji w kilka dni nie jest to niemożliwe i wierzy firmie, która zaoferowała najtańszą i jedyną mieszczącą się w kosztorysie ofertę.

- Dla jednego zysk 5-10% jest wystarczający, dla innego musi być 30%. Wydaje mi się, że zabezpieczyliśmy się pod względem zapisów w przetargu. Chodzi o jakość autobusów. Normy muszą być wykonane. Do tego rok produkcji. Ta firma zadeklarowała, że spełni wszystkie nasze wymagania - mówi Kozioł.

Wójt Gminy Tarnów dodaje, że nawet jeśli nie uda się przeprowadzić zmiany przewoźnika na Autobusowe Linie Dowozowe Kolei Małopolskich od 1 września, to może opóźnienie nie będzie duże. Nowe autobusy mają jeździć po tych samych liniach na terenie Gminy Tarnów oraz Pleśna i mają zostać utrzymane dotychczasowe ceny biletów.

Sprawa przejęcia obsługi komunikacji podtarnowskich gmin jest tym bardziej skomplikowana, że pasażerowie będą musieli zaopatrzyć się w karty Kolei Małopolskich. Żeby można było zachować ulgi m.in. bezpłatne przejazdy dla seniorów oraz dzieci ze szkół podstawowych, Gmina Tarnów będzie musiała dopłacić do tego 1,5 miliona złotych, a w sumie ma wydać na swój wkład do Autobusowych Linii Dowozowych pomiędzy 5,5 a 6 milionów złotych. Natomiast zaletą tego rozwiązania mają być bardziej komfortowe autobusy oraz dopłata z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w wysokości 3 zł do każdego kilometra.

Cały kontrakt do początku 2025 roku ma kosztować ponad 21 milionów złotych. Na tę kwotę mają się złożyć Gminy Tarnów i Pleśna, województwo oraz państwo poprzez dopłatę z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Koleje Małopolskie wybrały firmę, której oferta jako jedyna z 6 mieści się w zakładanym kosztorysie 21 milionów złotych. Teraz trzeba jednak czekać na ewentualne odwołania i umowę będzie można podpisać dopiero 28 sierpnia.

18koziol na Q, czas: 28 sek. / 18koziolOTSM

podkreśla wójta gminy Tarnów Grzegorz Kozioł.