date_range
Dzisiaj 07:28
(
Edytowany Dzisiaj 07:31 )
Tarnowski magistrat jest bliski podpisania porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na wykonanie projektu przyszłej drogi. Podczas środowej, nadzwyczajnej sesji rady miejskiej przedstawiciele GDDKiA mają przekazać najważniejsze informacje na temat planowanej od lat inwestycji.
Prezydent Tarnowa Jakub Kwaśny nie wyklucza jednak także głosowania w sprawie wspólnego zaprojektowania drogi.
- Trwają rozmowy na temat ostatecznego kształtu umowy. Jeżeli ona się pojawi, to zaproponuję również radnym poszerzenie porządku obrad o wzór tej umowy i ewentualną zgodę na zawarcie tego porozumienia. Natomiast uważam, że powinna to poprzedzić informacja o tej inwestycji, szacunkowe koszty, ale także to, w jaki sposób to może przebiegać. Mieszkańcy osiedla Zielonego i Rzędzin narzekali na brak takich informacji, dlatego ona powinna się wcześniej pojawić - powiedział.
Przygotowanie projektu wschodniej obwodnicy Tarnowa może kosztować nawet 10 milionów złotych. Wykonanie takiej dokumentacji miałoby jednak przybliżać do samej budowy, na którą miasto na razie nie ma pieniędzy. Mowa jest o kilkuset milionach złotych.
Na wykonanie projektu Tarnów musiałby wyłożyć w przyszłym roku 2 miliony, a w kolejnym 3 miliony złotych. Jakub Kwaśny jednak liczy na to, że część tej kwoty pokryją także samorządy Lisiej Góry i Skrzyszowa, które już kiedyś deklarowały przekazać po 500 tysięcy złotych na ten cel. Resztę natomiast sfinansuje GDDKiA.
By jednak doszło do podpisania porozumienia, muszą się na to zgodzić tarnowscy radni. Może to być nawet w środę, jeżeli prezydent zdecyduje się wprowadzić ten punkt do sesji nadzwyczajnej, która rozpocznie się o 17:00.
Plan orietacyjny wariantów wschodniej obwodnicy Tarnowa wykonany na zlecenie GDDKiA w październiku 2012 roku. Droga miałaby powstać w wariancie przedstawionym na mapie na niebiesko.
Przypomnijmy, projekt miałby dotyczyć wariantu, w którym trasa wschodniej obwodnicy Tarnowa rozpoczynałaby się na rondzie przy ul. Wilczej, przecinała Wolę Rzędzińską i ul. Marusarz w Tarnowie, co w obu tych lokalizacjach wzbudza protesty. Sąd jednak je odrzucił i decyzja środowiskowa jest prawomocna. Wschodnia obwodnica natomiast kończyłaby się na węźle Lwowska, przy wylocie z miasta na wschód.
Decyzja o przystąpieniu do porozumienia z Generalną Dyrekcją, w sprawie wykonania projektu drogi, nie jest taka oczywista, bo w radzie miejskiej nie brakuje osób, które sprzeciwiają się poprowadzeniu obwodnicy tym wariantem.
Budowa obwodnicy mogłaby nawet kosztować 500 milionów złotych. Ponad połowę musiałby pokryć Tarnów, jako że jest miastem na prawach powiatu. Magistrat otwarcie od lat przyznaje, że go nie stać na tak ogromny wydatek i liczy na to, że zostaną w Sejmie przegłosowane zmiany w przepisach, które pozwoliłyby na wsparcie finansowe miasta w tym zakresie. O takich zmianach wypowiadał się m.in. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Decyzja środowiskowa jest ważna jeszcze przez trzy lata. Władze Tarnowa liczą, że do tego czasu zmienią się przepisy i miasto będzie mogło skorzystać z rządowego dofinansowania na budowę obwodnicy.
Jest jeszcze prostsze rozwiązanie - zarzucenie pomysłu wschodniej obwodnicy na rzecz budowy zachodniej obwodnicy miasta od ronda w Kepie Bogumiłowickiej do węzła Krakowska wraz z wprowadzeniem zakazu dla TIRów na JP2 jak proponuje @miastowy. TIR-y od Pilzna i Tuchowa i tak w większości jadą w kierunku wschód-zachód więc dla nich będzie to krótsza trasa. A dla znikomego ruchu północ-południe taka zmiana nie będzie miała większego wpływu. Tylko w ten sposób rozwiążemy problem "ograniczenia" rozwoju Tarnowa w kierunku Woli Rzędzińskiej.
M
miastowy
2025-08-27
Jest proste rozwiązanie wprowadzić zakaz poruszania się Tirów drogą JP2 która jest praktycznie osiedlową.
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z
opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 –
recepcja), a także na nasz profil na
Facebooku oraz
Twitterze
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.