Materiał powstał we współpracy z Haleon.

Jak zdefiniować zdrowe zęby?

Jeśli zęby nie są regularnie czyszczone i konserwowane, mogą się psuć, łamać oraz degradować w inny sposób. Na kondycję zębów wpływa stan dziąseł, które składają się z bardziej delikatnych tkanek. Za ogólne wyznaczniki zdrowia w tym kontekście możemy przyjąć:

  • brak próchnicy,

  • nienaruszone szkliwo,

  • brak stanów zapalnych dziąseł,

  • brak nadwrażliwości.

Próchnica to jeden z najczęstszych problemów zdrowotnych związanych z funkcją układu stomatognatycznego. Powstaje w wyniku demineralizacji struktur zębowych, pod wpływem działania bakterii występujących naturalnie w jamie ustnej. Próchnica prowadzi do tworzenia się ubytków, czyli uszkodzeń w szkliwie.

Szkliwo to zewnętrzna warstwa zęba pokrywająca jego koronę. Jest ono twarde, dzięki czemu dobrze chroni bardziej wrażliwe tkanki znajdujące się pod spodem (zębinę i miazgę). Naruszenie szkliwa, np. w wyniku ubytku, ukruszenia bądź złamania zęba, stanowi drogę dalszego rozwoju stanu zapalnego.

Stany zapalne dziąseł, jeżeli nie są prawidłowo leczone, mogą prowadzić do bardziej poważnych schorzeń, a nawet do utraty zębów. Można je rozpoznać m.in. po zaczerwienieniu i tkliwości tkanek, ale również po recesji dziąseł, która skutkuje odsłonięciem korzeni zębowych i nadwrażliwością.

Nadwrażliwość może być spowodowana również nieprawidłową techniką szczotkowania zębów lub stosowaniem zbyt twardej szczoteczki bądź nieodpowiednich preparatów (np. past mocno ścierających szkliwo). Źródłem tego problemu może być także m.in. bruksizm oraz dieta oparta na produktach zawierających kwasy. Objawem nadwrażliwości jest ostry ból w reakcji na dotyk lub wysoką bądź niską temperaturę (np. spożywanie gorących bądź zimnych napojów).

Jak dbać o zęby, aby były zdrowe?

Jedząc coś lub pijąc, narażamy szkliwo zębów na działanie kwasów, które powodują jego demineralizację. Aby przeciwdziałać powstawaniu próchnicy, warto dbać o prawidłową higienę jamy ustnej. Pomaga w tym pasta do zębów z fluorem, czyli naturalnym pierwiastkiem, który wspiera remineralizację szkliwa. Regularne stosowanie takiego produktu pomaga również złagodzić nadwrażliwość zębów i utrzymywać dziąsła w dobrej kondycji.

Wybór odpowiedniego preparatu do higieny jamy ustnej to pierwszy krok do zdrowego uśmiechu. Równie ważne, jak właściwa pasta do zębów, jest stosowanie odpowiednich narzędzi w zalecany przez specjalistów sposób. Wybieraj szczoteczki z miękkim włosiem, które są najłagodniejsze dla dziąseł i szkliwa. Dzięki temu zapobiegniesz mikrouszkodzeniom oraz krwawieniom, które mogą wystąpić przy stosowaniu zbyt agresywnych praktyk.

Dla zapewnienia prawidłowej higieny dziąsłom pamiętaj o regularnym nitkowaniu przestrzeni międzyzębowych. Dzięki temu resztki jedzenia, których nie udało Ci się usunąć poprzez szczotkowanie, zostają wydobyte z trudno dostępnych zakamarków. Wykonuj nitkowanie ostrożnie i niezbyt głęboko, tak aby nie naruszyć delikatnej struktury dziąseł i nie spowodować krwawienia.

Myj zęby po każdym posiłku (nie rzadziej niż 2 razy dziennie) przez 2 minuty. Zarówno częstotliwość, jak i czas szczotkowania ma znaczenie dla skuteczności. Ostatnie czyszczenie wykonuj tuż przed snem, po ostatnim posiłku.

Jeżeli w ciągu dnia nie masz możliwości umycia zębów (np. po obiedzie zjedzonym w biurze), dokładnie płucz jamę ustną wodą po każdym posiłku. Nawet niewielka przekąska pozostawia w Twojej jamie ustnej resztki, które są pożywką dla bakterii powodujących próchnicę. Staraj się więc unikać podjadania pomiędzy posiłkami i szczotkować zęby lub przynajmniej płukać jamę ustną za każdym razem, gdy coś zjesz lub gdy wypijesz coś innego niż woda. Zadbaj również, aby w Twojej diecie nie znajdowało się zbyt dużo produktów o bardzo kwaśnym lub słodkim odczynie, takich jak owoce cytrusowe, napoje słodzone czy wino. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko demineralizacji szkliwa i powstania nadwrażliwości zębów.



To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.