Sprawdź rekomendacje 

Nie wybieraj firmy, której chcesz powierzyć SEO i pozycjonowanie na chybił trafił. Nie kieruj się również opiniami na różnych grupach tematycznych, ponieważ często będą to reklamy opublikowane przez daną agencję. Sprawdzasz wyniki w Google, poszukując najlepszej agencji? Niekoniecznie jest to najlepsza droga, ponieważ agencje SEO wydają masę pieniędzy, by reklamować się w Google oraz osiągać jak najlepsze pozycje w wynikach organicznych. Konkurencja jest ogromna. Warto sprawdzać agencje z ugruntowaną pozycją na rynku, agencje z doświadczeniem i bogatym portfolio klientów, które mogą pokazać podczas spotkania konkretne case study ze współpracy. 

Sprawdź wielki poradnik pozycjonowania stron internetowych i zdobądź niezbędne informacje, które pomogą ci rozpocząć współpracę z agencjami SEO – https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/36/na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-internetowych 

Pierwsze spotkanie z agencją 

Podczas pierwszego spotkania z agencją SEO, przedstaw swoje problemy i oczekiwania. Najlepiej jeśli przygotujesz brief, który wcześniej prześlesz do agencji, tak aby jej pracownicy mogli się przygotować do spotkania i rozmowa była owocna. Na pewno zostaniesz poproszony o określenie budżetu miesięcznego, jaki możesz przeznaczyć na pozycjonowanie serwisu internetowego. Będzie to koszt pracy specjalistów, ale także środki, które trzeba przeznaczyć na pozyskiwanie publikacji z linkami zewnętrznymi (link building) oraz koszty napisania treści na stronę, jeśli oczywiście nie tworzysz ich sam. Warto czasami po prostu zaprosić specjalistów z agencji do twojej firmy, tak aby dokładniej poznali biznes, który prowadzisz. Być może taka wizyta sprawi, że lepiej zrozumieją produkt i specyfikę branży, w której działasz, co przełoży się na lepsze efekty ich pracy. Prawdopodobnie twój serwis będzie potrzebował wnikliwego audytu SEO. Warto więc na początku ustalić, czy audyt zalicza się do odrębnego kosztu, czy zawierać się będzie w miesięcznej opłacie w ramach umowy. Jeżeli przechodzimy już do kwestii umowy, skupmy się na następujących kwestiach.

Umowa z agencją SEO – na co szczególnie zwrócić uwagę? 

Podpisując umowę o współpracy z agencją SEO, paradoksalnie warto zwrócić uwagę na aspekt czasu wypowiedzenia umowy. Pozycjonowanie to proces długofalowy, ale to my decydujemy o kształcie i efektach naszego biznesu. Jeśli więc będziemy z różnych powodów niezadowoleni ze współpracy, przygotujmy sobie wygodne i bezbolesne pole manewru już na etapie budowania zapisów w umowie, a więc korzystny czas na rozwiązanie umowy. Unikajmy umów, które wiążą nas na bardzo długi czas z wybranym podmiotem. Ponadto należy określić dokładnie zakres przekazywania dostępów na przykład do narzędzi analitycznych oraz odpowiednio zbudować brzmienie klauzuli poufności. Na koniec z najistotniejszych kwestii, ustalmy:   

- jak będą wyglądały raporty, 

- jak często będą wykonywane raporty,

- ile godzin miesięcznie otrzymamy dostępu do specjalisty 

- czy ustalimy cykliczne spotkania w większym gronie pracowników i specjalistów SEO z agencji 

I wreszcie, co najważniejsze do obopólnego zadowolenia ze współpracy – jak tę pracę będziemy rozliczać. Za jaki efekt? Nie skupiajmy się już wyłącznie na pozycjach danych fraz, lecz wyznaczmy cele związane z ruchem organicznym, jaki możemy pozyskać. Wszystko zależy oczywiście od charakteru naszej działalności.