Jakiej działalności gospodarczej dotyczy PIT 36 i PIT 36L?
PIT 36 to zeznanie podatkowe przeznaczone dla przedsiębiorców prowadzących: pozarolniczą działalność gospodarczą zasadach ogólnych, przy zastosowaniu skali podatkowej, ale także dla korzystających ze zwolnienia w formie tzw. kredytu podatkowego. Deklaracja dotyczy również działów specjalnych produkcji rolnej, osób osiągających przychody z dzierżawy, poddzierżawy, najmu, podnajmu oraz samodzielnie wpłacających zaliczki na podatek i osiągających przychody z zagranicy. Rozliczenie PIT 36 składają płatnicy, którzy oprócz wysokości osiągniętego dochodu z działalności gospodarczej opodatkowanych na ogólnych zasadach w roku 2022, mieli jeszcze inne źródła przychodów. Deklaracje mogą złożyć małżonkowie oraz osoby samotnie wychowujące dzieci, otrzymujące dochody. Natomiast PIT 36L dotyczy podatników, którzy rozliczają przychody z działów specjalnych produkcji rolnej lub działalności gospodarczej, jeśli wybrali podatek liniowy oraz zryczałtowany podatek dochodowy. Nie mogą jednak dokonywać odliczeń od podatku i dochodu, poza: składkami ZUS i na IKZE, darowiznami na edukację oraz związanymi z COVID, oraz ulgami na działalność rozwojowo-badawczą.
Do kiedy należy rozliczyć podatek dochodowy za 2022 r.?
Przedsiębiorcy składają deklarację PIT w urzędzie skarbowym niezależnie od tego, czy wybrali podatek liniowy lub inną formę rozliczeń, do 2 maja 2023 r. Mogą to zrobić osobiście lub drogą elektroniczną za pomocą programu e-pity. Muszą przestrzegać przepisów, ponieważ za spóźnienie grozi kara finansowa. Jeśli z jakiegoś ważnego powodu, nie złożyli PIT 36 lub PIT 36L powinni na piśmie wyjaśnić przyczynę niewywiązania się z obowiązku, zanim urząd skarbowy upomni się o rozliczenie PIT. Zeznanie składają również osoby, które zawiesiły działalność gospodarczą. W tym przypadku muszą w zeznaniu ująć wszystkie przychody, które otrzymały w 2022 roku. Oprócz wpływów z działalności operacyjnej mogły powstać odsetki z rachunku lub przychody ze zbycia aktywów, czyli środków trwałych. W czasie zawieszenia firmy, przedsiębiorca nie wpłacał co prawda zaliczek, ale pomimo to, ma obowiązek rozliczenia się urzędem skarbowym. Warto wcześniej to zrobić, by otrzymać zwrot nadpłaconego podatku. Jeśli PIT zostanie przesłany drogą elektroniczną, po 45. dniach można oczekiwać zwrotu, natomiast składając w tradycyjny sposób, fiskus ma czas 3 miesiące. Wypełniając e-pity podatnik otrzymuje urzędowe poświadczenie odbioru, więc formularz z pewnością trafi do urzędu.
Co można odliczyć prowadząc działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych?
Zasady ogólne są najczęściej wybieraną firmą rozliczeń z urzędem skarbowym, ponieważ daje ona możliwości pomniejszania przychodów o koszty. Taki model pozwala zaoszczędzić na podatku dochodowym, przy zastosowaniu skali podatkowej 17% lub 32%. Jego zaletą jest możliwość rozliczania z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko oraz wykorzystanie ulg podatkowych. Odliczeniom podlegają:
-
wpłaty na IKZE,
-
składki ZUS,
-
ulga termomodernizacyjna,
-
ulga na Internet,
-
ulga na rozwój i badania,
-
ulga prorodzinna i abolicyjna,
-
ulga na leki i sprzęt rehabilitacyjny,
-
ulga na samochód, w przypadku orzeczenia o niepełnosprawności,
-
darowizny wpłacone do placówek oświatowych, na walkę z COVID-19, edukację zawodową, organizacje pożytku publicznego, kościół, cele charytatywno-opiekuńcze oraz z tytułu oddania osocza i krwi.
Zasady ogólne pozwalają odliczać również straty poniesione podczas prowadzenia działalności gospodarczej.
Dlaczego PIT 36 warto do urzędu skarbowego przesłać drogą elektroniczną?
Przesyłanie PIT 36 czy każdego innego zeznania podatkowego drogą elektroniczną jest wygodne i pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Poza tym program jest prosty, więc wypełnianie poszczególnych rubryk, nie sprawia większego problemu. Należy jednak wcześniej przygotować informacje o przychodach, w tym PIT 11 oraz wszystkich ulgach i darowiznach. Ręczne wypełnianie formularza może sprawiać problem, szczególnie po zmianach, jakie wprowadził Polski Ład. Program komputerowy jest przejrzysty, a przy tym nieomylny, co pozwala uniknąć błędów i składania korekty w urzędzie skarbowym. Można bezpiecznie wczytać Twój e-PIT, a następnie sprawdzić i dodać przychody, a mając pewność, że wszystkie dane zostały wprowadzone poprawnie, wysłać do fiskusa. Aby jednak to zrobić, trzeba się zalogować do profilu na Portalu Podatkowym i uwierzytelnić bezpłatnie Profil Zaufany, kwalifikowanym elektronicznym podpisem lub danymi identyfikacyjnymi podatnika i kwotą przychodów za ubiegły rok. Po zalogowaniu się do Twój e-PIT, wystarczy tylko zaakceptować deklarację. Zarówno wypełnianie zeznania, jak i jego wysyłanie nie sprawia problemów, bo proces jest bardzo prosty.