Decyzja GDOŚ kończy etap odwoławczy i potwierdza, że planowany i wybrany do realizacji przebieg drogi w wariancie C nie zostanie zmieniony – pozostaje on zgodny z wnioskiem złożonym przez GDDKiA. Choć GDOŚ uchylił niektóre warunki środowiskowe, nałożył w ich miejsce własne wytyczne, które inwestor musi uwzględnić na etapie realizacji.
Resort infrastruktury zapowiedział, że w pierwszej kolejności prace przygotowawcze obejmą trzy odcinki, które budzą najmniej kontrowersji społecznych Okocim – Uszew, Wytrzyszczka – Łososina Dolna, Tęgoborze – Nowy Sącz (tutaj możliwe są jeszcze drobne korekty w celu uniknięcia wyburzeń).
Już w pierwszym kwartale 2026 roku planowane jest ogłoszenie przetargów na badania geologiczne oraz opracowanie szczegółowej koncepcji programowej dla tych fragmentów.
Mimo że decyzja jest ostateczna, gminy Czchów, Gnojnik oraz Łososina Dolna wciąż wyrażają obawy dotyczące przebiegu trasy. Włodarze tych samorządów zapowiadają dalszą walkę o zmianę przebiegu drogi lub budowę tuneli, które pozwoliłyby uratować domy przed wyburzeniem. Niezadowolone strony mogą jeszcze złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Utrzymanie decyzji środowiskowej w mocy daje jednak urzędnikom narzędzia do kontynuowania inwestycji. Resort infrastruktury przyznaje, że sporne odcinki wymagają dodatkowych analiz technicznych, by zminimalizować ich uciążliwość dla mieszkańców, ale procedury projektowe mogą toczyć się już bez dalszej zwłoki.
Nowa Sądeczanka będzie drogą dwujezdniową klasy głównej ruchu przyspieszonego (GP), która trwale połączy Nowy Sącz z autostradą A4.