Ćwiczenia tego typu odbywają się co roku. Z jednej strony pozwalają przećwiczyć skomplikowane akcje ratownicze w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Z drugiej, od A do Z weryfikują procedurę postępowania w sytuacji zagrożenia.
Scenariusz ćwiczeń
Około godz. 9 rano kierowca cysterny, jadący w kierunku Krakowa, wjechał do tunelu pod Luboniem Małym. W tym momencie stracił kontrolę nad pojazdem i uderzył w tył ciężarówki poruszającej się na tym samym pasie. W wyniku zderzenia przyczepa ciężarówki przewróciła się na lewy pas jezdni, blokując ruch w tunelu.
W tym samym czasie kierowca samochodu osobowego, nie widząc przeszkody na drodze, najechał na przewróconą naczepę, a jego auto stanęło w płomieniach. W pojeździe znajdowały się dwie osoby, które zostały uwięzione we wraku, a także doznały poważnych obrażeń (złamania i oparzenia).
Za samochodem osobowym poruszała się kolejna ciężarówka, przewożąca betonowe elementy konstrukcyjne oraz pojemnik z amoniakiem. Ten pojazd również nie uniknął zderzenia, w wyniku czego doszło do wycieku amoniaku, co dodatkowo skomplikowało akcję ratowniczą.
Ostatnim poszkodowanym był kierowca pojazdu, który zdołał zatrzymać się w tunelu przed wypadkiem. Próbował on ugasić płonący pojazd podręcznym sprzętem gaśniczym, doznając przy tym lekkich oparzeń.
Jednostki uczestniczące w ćwiczeniach
W ćwiczeniach brały udział: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Rabki-Zdroju, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Limanowej, ponadto Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie i Pogotowie Ratunkowe, a także pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem.
Efekty wspólnych ćwiczeń
Dzięki ćwiczeniom tunelowym udało się:
- sprawdzić systemy powiadamiania właściwych organów o zdarzeniach,
- sprawdzić procedury koordynacji i współdziałania służb uczestniczących w działaniach ratowniczych,
- przeprowadzić ewakuację z tunelu w warunkach pożaru i zagrożenia nieznaną substancją chemiczną,
- zneutralizować tę substancję i uprzątnąć tunel tak, aby możliwe było jego ponowne otworzenie dla ruchu pojazdów.
Ćwiczenia umożliwiły doskonalenie taktyki prowadzenia działań ratowniczych oraz procesu podejmowania decyzji. Pozwoliły sprawdzić takie elementy jak: organizowanie punktów doraźnej pomocy medycznej, organizowanie objazdów alternatywnych, zapewnienie pomocy psychologicznej poszkodowanym czy wspólne informowanie wraz z dziennikarzami o wypadku i jego skutkach.
Bezpieczeństwo tunelu w Skomielnej Białej
Oddany do użytku w listopadzie 2022 r. tunel pod Luboniem Małym jest objęty całodobowym monitoringiem. Na bieżąco kontrolowane jest natężenie ruchu oraz wszystkie nietypowe sytuacje na drodze. Specjalne czujniki nieustannie monitorują poziom gazów (dwutlenek azotu i dwutlenek węgla), przejrzystość i temperaturę powietrza oraz prędkość wiatru. W razie potrzeby uruchamiane są specjalne dmuchawy. Na terenie całego obiektu jest wzmocniony sygnał komórkowy. Ponadto komunikaty bezpieczeństwa od dyspozytora, kierowca usłyszy w swoim samochodowym radiu.
Każda nitka tunelu ma dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz trzymetrowy pas awaryjny. Wzdłuż każdej ściany tunelu znajdują się drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m. Tunel posiada także 11 przejść ewakuacyjnych (rozmieszczonych co ok. 200 m), w tym jedno przejście (zlokalizowane w środku tunelu), które umożliwia przejazd służb ratowniczych. Jednocześnie co ok. 100 m znajdziemy nisze alarmowe i hydrantowe, wyposażone w podstawowy sprzęt gaśniczy oraz szklane koce. Specjalne drzwi w niszach zapewniają ochronę przed hałasem i innymi czynnikami, takimi jak pożar.
W środku obiektu znajduje się jeszcze zatoka postoju awaryjnego. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni mogą być ewakuowani do sąsiedniej nitki, a następnie skierowani do wyjścia na zewnątrz.
Rozwaga przede wszystkim
Jednak nawet najbezpieczniejszy tunel, naszpikowany czujnikami, nie spełni swojego zadania, jeśli my kierowcy nie będziemy stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Jak więc brzmi ABC zachowania się w tunelu?
Pamiętajmy o kilku prostych zasadach!
- W tunelu nigdy nie wolno zatrzymywać się bez wyraźnej potrzeby, zawracać czy jechać pod prąd.
- Jeśli po wjeździe do tunelu zauważysz, że Twoje auto płonie – wtedy zatrzymaj się i spróbuj ugasić pojazd. Warto skorzystać z podręcznego sprzętu gaśniczego oraz szklanych kocy, umieszczonych na ścianach tunelu.
- Jeśli pożar jest zbyt duży, opuść pojazd zostawiając kluczyk w stacyjce oraz wezwij pomoc przez system łączności.
- Słuchaj i stosuj się do poleceń dyspozytora.
Na koniec chcieliśmy złożyć serdeczne podziękowania wszystkim służbom ratowniczym, które dziś w trakcie ćwiczeń, z podziwu godną ofiarnością i determinacją, pomagały poszkodowanym w wypadku oraz sobie nawzajem. Dziękujemy, że jesteście – zawsze można na Was liczyć!
Tunel
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel, została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 1 299 635 604,11 zł.