Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

W Krakowie otwarto parking przy pętli na Górce Narodowej. Pierwszy zaparkował tam samochód Radia Kraków

  • Bartłomiej Bujas
  • date_range Piątek, 2024.01.12 16:18 ( Edytowany Piątek, 2024.01.12 16:42 )
Od dziś można tam zostawić swój samochód i przesiąść się na autobus lub tramwaj. Szlabany na razie są podniesione, a to oznacza, że postój odbywa się jeszcze bez opłat. Później zacznie obowiązywać System Kontroli Biletów

fot: B. Bujas

posłuchaj materiału Bartłomieja Bujasa

Parking przy pętli na Górce Narodowej to największy obiekt tego typu w Krakowie. Jest dwupiętrowy i pomieści 465 samochodów. Może być ciekawą alternatywą dla osób dojeżdżających z okolicznych miejscowości jak Bibice, Węgrzce, Michałowic. Jak mówią kierowcy to bardzo dobra inwestycja, która może zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum.

W sumie w Krakowie działa 9 parkingów Parkuj i Jedź - przypomina Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie

Dotychczas miejsc na  pierwszych 6 parkingach było 873, łącznie z tymi na Pachońskiego, Krowodrzej Górce i Górce Narodowej jest ok. 1600 miejsc dla kierowców, którzy będą tam chcieli zostawić swoje samochody

Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa przekonuje, ze miasto wybudowało wreszcie parking z prawdziwego zdarzenia. Podkreśla jednak, że to kropla w morzu potrzeb

Dziennie wjeżdża do Krakowa ponad 200 tysięcy, a liczba rośnie. Trzeba przyspieszyć proces budowania parkingów. Bardzo ważne są też parkingi w aglomeracji

takie jak ten w Zabierzowie, który cieszy się ogromną popularnością. Zdaniem Mosakowskiego niezwykle potrzebny będzie parking na południu Krakowa

Pierwsze co przychodzi do głowy to Opatkowice. Na parkingi czekają też mieszkańcy Klinów i Libertowa

Miasto zapowiada budowę kolejnych parkingów, między innymi w rejonie ulicy Weissa w rmaach linii na Azory, przy ulicy Stawowej w Bronowicach,m także w rejonie węzła autostradowego Kraków-Skawina. To jednak melodia przyszłości ... i to dość odległej.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa była największą infrastrukturalną inwestycją samorządu na północy miasta. Jej wartość to ok. 600 mln zł. Tramwaje kursują po nowym torowisku od września zeszłego roku, a od poniedziałku pasażerowie mogą korzystać z pętli tramwajowej i terminala autobusowego w ramach węzła przesiadkowego na Górce Narodowej.

Jak poinformował dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Łukasz Szewczyk, w piątek otwarty został ostatni element inwestycji – dwupoziomowy parking P&R zlokalizowany nad pętlą i terminalem.„Najpierw uruchomiliśmy część węzła przesiadkowego dedykowaną transportowi zbiorowemu, teraz czas na zmotoryzowanych” - podał.

Parking P&R Górka Narodowa to konstrukcja dwupoziomowa. Na poziomie +1 wygospodarowano 220 miejsc. Tam też znajduje się specjalna sekcja składająca się z 18 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Na poziomie +2 do dyspozycji jest 245 miejsc. Łącznie na Górce Narodowej może zaparkować 465 pojazdów. Na poziomie 0 zamontowano stojaki rowerowe.

Dojazd do obiektu na Górce Narodowej jest możliwy od strony rozbudowanej al. 29 Listopada, a także od ulicy Papierni Prądnickich.

Według zapowiedzi na razie parking na Górce Narodowej będzie działać w systemie otwartym, podobnie jak dwa pozostałe parkingi przesiadkowe zrealizowane przy nowej linii tramwajowej. Za kilka tygodni na ulicach dojazdowych obiektów parkingowych uruchomione zostaną tablice z informacją o wolnych miejscach. Wtedy też na wszystkich parkingach P+R wybudowanych w ramach inwestycji tramwajowej obowiązywać będzie opłata zgodna z uchwałą Rady Miasta Krakowa.

Łączna liczba miejsc postojowych na trzech parkingach P+R zbudowanych w ramach inwestycji tramwajowej (Krowodrza Górka, Pachońskiego i Górka Narodowa) wynosi niemal 670.

Rozpoczęta w lipcu 2020 roku budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa była największą infrastrukturalną inwestycją samorządu na północy miasta. W ramach zadania powstała linia tramwajowa o długości 5,5-km, ponadto przebudowano i zbudowano cały układ drogowy, ścieżek rowerowych, chodników, parkingów P+R. Powstało m.in. dwupoziomowe skrzyżowanie wraz z tunelem wzdłuż ul. Opolskiej czy nowy odcinek ul. Pachońskiego.

Projekt skorzystał ze wsparcia Unii Europejskiej oraz polskiego rządu. Dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi 184 mln zł, a 38 mln zł miasto dostało na realizację zadania w ramach rządowego programu wsparcia przygotowań do Igrzysk Europejskich w 2023 r.

Źródło:
Polska Agencja Prasowa

Autor:
Bartłomiej Bujas

Opracowanie:
Beata Penderecka

Wyślij opinię na temat artykułu


Zobacz także

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię