Plan obejmuje olbrzymi teren – ponad 1000 hektarów – i zatytułowany jest "Nowoczesna Zielona Dzielnica Płaszów Rybitwy 2050". Jak sama nazwa wskazuje, to bardzo obszerny dokument, który zakłada rozwój tego obszaru przez najbliższych 25 lat.
W planie ujęto rozwiązania transportowe, w tym budowę linii tramwajowej na Złocień oraz rozwój kolei aglomeracyjnej dla pasażerów. W zakresie układu drogowego przewidziano m.in. trasy Ciepłowniczą i Nowobagrową. Rozważana jest także możliwość poprowadzenia w tym rejonie kolejnej linii metra, jednak dokument wskazuje, że w pierwszej kolejności konieczne będzie przeprowadzenie analiz jej wykonalności.
Oprócz prac planistycznych bardzo intensywnie prowadziliśmy rozmowy z różnymi aktorami działającymi na tym terenie i przedstawicielami rady dzielnicy, z inwestorami, z firmami z sektora przetwarzania odpadów. Rozmawialiśmy też z kilkoma aktywistami, z kilkoma radnymi. Chodziło mi o to, żeby mieć przekonanie, że to jest dokument, który zyskuje aprobatę i wtedy, kiedy go publicznie pokażemy – żałuję, że on się pojawił dzisiaj, bo miał się pojawić później – będziemy mieli za sobą tych, którzy powiedzą: propozycja nie jest doskonała, ale jest do poważnej rozmowy
– powiedział Stanisław Mazur.
Urzędnicy prognozują, że liczba mieszkańców na tym obszarze do 2050 roku urośnie do 60 tysięcy. Problematyczna jest oczyszczalnia ścieków, ale jest rozwiązanie: ma być odizolowana szerokim pasem zieleni od reszty zabudowań. Planowana wysokość budynków w rejonie? Nawet 55 metrów.
Pozostaje kwestia kosztów. Realizacja masterplanu w perspektywie 25 lat oznacza wydatki przekraczające 5 mld złotych. Wiceprezydent Stanisław Mazur podkreśla jednak, że znaczną część tej kwoty miałby pokryć prywatny biznes.