Przebudowa odcinka między Chabówką a Zakopanem ma skrócić czas podróży pociągiem z Krakowa do stolicy Tatr o pół godziny. To oznacza, że najszybszy pociąg pokona ją w nieco ponad dwie godziny. Zatem podróż pociągiem - zwłaszcza podczas długich weekendów - będzie znacznie bardziej opłacalna niż przejazd samochodem, który zajmuje czasem nawet do pięciu godzin.

Oprócz przebudowy torów, Chabówka zyska też łącznicę kolejową. Kolejarze przebudują też 18 mostów i 5 wiaduktów. Dodatkowo zabezpieczą też przejazdy kolejowe w miejscach, w których tory przecinają się z drogą. 

Podczas uroczystego podpisania umowy na stacji kolejowej w Chabówce obecny był minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk „Rozpoczynamy kolejną ważną inwestycję dla wszystkich tych, którzy przemieszczają się na Podhale, przemieszczają się do Zakopanego i wszystkich mieszkańców naszego kraju. Dzisiaj ten przejazd jest niezmiernie utrudniony, jest długi i niekonkurencyjny dla transportu samochodowego. Po modernizacji czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego dla najszybszego pociągu skróci się o godzinę i będzie trwała dwie godziny i 15 minut” – mówił minister Adamczyk.

Jak ocenił, podróżowanie koleją stanie się konkurencyjne w stosunku do transportu samochodowego.

Dzisiaj Małopolska to kolejowy szlak budowy; dzisiaj w Małopolsce zaangażowana jest kwota około 10 miliardów złotych, dzisiaj w Małopolsce zaangażowane są środki na program dworcowy dot. 26 dworców - ich przebudowy, remontu, modernizacji - wymienił.

Jak wskazał, polska kolej to wielki plac budowy, to duże projekty rządów Prawa i Sprawiedliwości. "Przypomnę, że w sumie dla kolei przewidzieliśmy kwotę 100 miliardów złotych w najbliższym czasie" - zaznaczył minister.

„Polska kolej za kilka lat nie będzie odbiegała standardem ani jakością wykonywania usług od tego, co dzieje się w zachodnich krajach Unii Europejskiej. W niedługim czasie doprowadzimy do tego, że polska kolej będzie przede wszystkim bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, jeżeli chodzi o czas przejazdu” – obiecał minister Adamczyk.

Starosta tatrzański Piotr Bąk przypomniał, że linia kolejowa Chabówka – Zakopane powstała w 1899 r. staraniem hrabiego Władysława Zamoyskiego.

„Przystępujemy do kolejnej modernizacji tej linii, która dostosuje ją do warunków XXI wieku. Są to oczekiwania naszej społeczności Podhala, ale nie tylko Podhala, bo na tym przecież korzysta nie tylko Zakopane i nie tylko turystyka, ale korzystają na tym wszyscy, którzy mieszkają wzdłuż linii, bo to ułatwi dojazd do aglomeracji krakowskiej” – podkreślił starosta.

Prace będą kosztowały 330 milionów złotych. Inwestycja ma być oddana do użytku jesienią 2021 roku.

 

 

 

 

(Joanna Orszulak/PAP/ko)