„Prace przebiegają równocześnie na trzech przodkach, to znaczy drążone są dwa tunele od strony północnej i jeden od strony południowej, natomiast problem jest przy uruchomieniu czwartego przodka od strony południowej z uwagi na problemy hydrologiczne i osuwisko. Tutaj musimy najpierw zabezpieczyć skarpę, jednak na dzień dzisiejszy większych opóźnień nie będzie i przejazd tunelem będzie możliwy w grudniu 2020 r.” – powiedział PAP Pałasiński.

Od strony południowej w jednej nitce wydrążono około 200 m tunelu, natomiast od strony północnej w jednej i drugiej nitce wydrążono prawie po kilometrze tunelu. Wraz z drążeniem tunelu wykonywana jest betonowa obudowa tymczasowa. Wykonano także ponad 1500 m obudowy stałej.

Dwukomorowy tunel drogi klasy S będzie miał 2,06 km długości, z awaryjnymi przejściami między komorami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Koszt inwestycji to niemal miliard zł, a realizuje ją włoska firma Astaldi S.p.A z Rzymu.

Niezależnie od budowy tunelu realizowane są dwa kolejne odcinki dwupasmowej Zakopianki. Odcinek Lubień - Naprawa realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Rabka-Zdrój buduje włoska firma Salini, a fragment tego odcinka ma być uruchomiony jeszcze w rym roku. W środę podpisano umowę na realizację kolejnego odcinka Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Przedsiębiorstwo Intercor z Zawiercia ma zrealizować tą inwestycję do 2023 r.

Przeczytaj: Podpisano umowę na realizację kolejnego odcinka Zakopianki

 

 

 

(PAP/ko)