Dwa etapy kluczowego projektu dla sieci kolejowej w Małopolsce znajdują się na 115. i 116. miejscu na liście ale, co najważniejsze, są to miejsca na liście podstawowej. To oznacza, że po przyjęciu Krajowego Planu Kolejowego w takim kształcie rząd przystąpi do ich realizacji.

Dopisanie do listy pierwszego etapu, czyli wykupu gruntów i opracowania projektu, co ma kosztować 311 mln zł, zapowiadano od kilku miesięcy. Niespodzianką jest jednak obecność także drugiego etapu, w którym mówi się już wprost o budowie nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Ten etap oszacowano na 3 mld 64 mln zł a środki mają pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Całość inwestycji szacowana jest na ponad 6 mld zł. Brakujących pieniędzy rząd zamierza szukać w oszczędnościach na innych projektach lub, co także już zapowiedziano, w nazywanym planem Junckera Europejskim Funduszu na Rzecz Inwestycji Strategicznych.

 

Sławomir Wrona, jgk