W minionym roku najliczniejszą grupą zwiedzających byli Polacy – 424 tys. Drugą grupą pod względem liczebności byli Brytyjczycy – ok. 271 tys. Rok wcześniej przyjechało ich 220 tys., a dwa lata temu 199 tys. Trzecią grupę stanowili Amerykanie – 215 tys. (141 tys. w 2015 r. i 92 tys. w 2014 r.). Muzeum zobaczyło także 146 tys. Włochów, 115 tys. Hiszpanów, 97 tys. Izraelczyków, 92 tys. Niemców, 82 tys. Francuzów, 60 tys. Czechów oraz 41 tys. Szwedów.

„W 2016 r. znacznie wzrosła liczba odwiedzających z Portugalii, aż o 115 proc., a także Włochów - o 91 proc., Hiszpanów - o 68 proc. Izraelczyków - o 59 proc. oraz Francuzów - o 44 procent” – poinformował we wtorek rzecznik Muzeum Bartosz Bartyzel.

Jak dodał, szczególnym wydarzeniem w ub.r. były Światowe Dni Młodzieży. „W ciągu 12 dni, podczas których Miejsce Pamięci mogli zwiedzać wyłącznie uczestnicy ŚDM, przez autentyczny teren byłego obozu przeszło 155 tys. osób. Rekordową frekwencję odnotowano 26 lipca. Wyniosła ona 21 tys. pielgrzymów. Nigdy wcześniej jednego dnia tak ogromna liczba osób nie zwiedziła terenu byłego obozu. Największą miesięczną frekwencję odnotowano w sierpniu – 271,2 tys. odwiedzających” – powiedział Bartyzel.

Niemal 1,5 mln odwiedzających skorzystało na terenie Muzeum z opieki przewodników-edukatorów, których jest w placówce 286. O historii niemieckiego obozu Auschwitz opowiadają w prawie 20 językach. „Tak duża liczba języków oprowadzania jest rzeczą wyjątkową na skalę światową. Jest to tym bardziej istotne, gdyż zwiedzanie z edukatorem daje najpełniejszą możliwość poznania autentycznej poobozowej przestrzeni i losów ofiar Auschwitz” – powiedział Andrzej Kacorzyk, dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji i Auschwitz o Holokauście.

Bartosz Bartyzel zaznaczył, że przyjęcie tak ogromnej liczby odwiedzających umożliwia elektroniczny system rezerwacji na visit.auschwitz.org. „Dzięki temu możliwe jest stworzenie odpowiednich i bezpiecznych warunków zwiedzania historycznej, chronionej konserwatorsko przestrzeni poobozowej” – wyjaśnił.

Ważną częścią działań Muzeum są specjalistyczne projekty edukacyjne. W 2016 r. w seminariach, konferencjach czy wizytach studyjnych organizowanych przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście uczestniczyło 12 tys. osób z całego świata.

Muzeum poinformowało, że rośnie siła przekazu poprzez Internet i media społecznościowe. Prawie 230 tys. osób korzysta z regularnych informacji publikowanych na profilu na Facebooku, ponad 30 tys. obserwuje konto Muzeum na Twitterze, a niemal 22 tys. na Instagramie. W ub.r. strona www.auschwitz.org miała ponad 43 mln odsłon (rok wcześniej 25 mln – PAP).

Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.

W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum. Były obóz w 1979 r. został wpisany, jako jedyny tego typu obiekt, na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

 

 

PAP/bp