Inna firma z Chin zasłynęła tym, że nie dokończyła budowy autostrady A2 miedzy Warszawą a Łodzią. Wykonawca zaproponował rekordowo niską kwotę. Po rozpoczęciu prac zaczęli protestować podwykonawcy, którzy nie otrzymywali zapłaty.


"Mamy w pamięci to, co działo się na autostradzie A2, ale warunki postawione w przetargu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zostały spełnione. Konsorcjum odpowiada wszystkim warunkom, które są przez nas oczekiwane i ja ufam, że nie będzie gorzej niż z innymi firmami zagranicznymi, które wygrały przetargi w Polsce. Firma ma ogromny potencjał finansowy, inwestycje zostaną zrealizowane zgodnie z planem" - mówi minister Andrzej Adamczyk.

Zapowiedział, że resort infrastruktury oraz zamawiający dokładnie monitorują realizacje inwestycji drogowych, bo od ich realizacji zależy wydatkowanie środków unijnych w obecnej perspektywie finansowej.

Chińsko-polskie konsorcjum Stecol Corporation i Polbud Pomorze zaoferowało najniższą cenę za zaprojektowanie i budowę północnej obwodnicy Krakowa wynoszącą prawie 1,3 mld zł. Zadeklarowało wykonanie zadania w ciągu 47 miesięcy od daty podpisania umowy (bez okresów zimowych). Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 r. Oferty w przetargu złożyło ośmiu wykonawców.

Północna obwodnica Krakowa ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji do wykonania są: zaprojektowanie i budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 o długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą.

W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek, w Batowicach, a także na obrzeżach Krakowa. Zbudowanych zostanie też około 20 km tzw. dróg zbiorczych. Po oddaniu do użytku północnego fragmentu stolica Małopolski będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring wokół miasta.

Chińska firma Stecol Corporation wygrała także przetarg na wybudowanie odcinka nowej, dwupasmowej DK47, czyli zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu. Za realizację tej inwestycji zaproponowała 706 mln zł. Budowa na potrwać 49 miesięcy, nie licząc okresów zimowych.

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości ponad 16 km, szerokości jezdni 2 x 3,50 m z czterema węzłami drogowymi w miejscowościach Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe. Na nowej trasie powstaną także 22 obiekty inżynierskie, czyli mosty, wiadukty i estakady. Wybudowane zostaną także drogi dojazdowe do posesji przylegających do nowej zakopianki, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt.

Odcinek zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu będzie łączył się z istniejącym dwujezdniowym odcinkiem z Rdzawka – Chabówka. Na kolejnych trzech odcinkach w kierunku Krakowa prace nad nową Zakopianką są już mocno zaawansowane.

Chińskie konsorcjum ma wybudować 16-kilometrowy odcinek zakopianki miedzy Rdzawką a Nowym Targiem z czterema węzłami drogowymi i ponad dwudziestoma mostami i wiaduktami. Budowa drogi ma kosztować ponad 706 milionów złotych i trwać 49 miesięcy.

 

Teresa Gut/PAP/bp